Gemeente Harderwijk ontevreden over Amsterdams duurzaamheidsloket

Door Harry Schipper - Het Harderwijkse gemeentebestuur heeft besloten om het contract met het huidige regionale duurzaamheidsloket Noord Veluwe – het Amsterdamse Regionaal Energieloket (REL) – niet te verlengen en zolang met een eigen subsidiebureau aanvragen voor nieuwe gemeentelijke subsidieregelingen alvast op te pakken.

Harderwijk is ontevreden over REL, vooral vanwege de sterke terugloop van het aantal aanvragen voor gemeentelijke stimuleringsregelingen om klimaatverandering tegen gaan

Die achteruitgang loopt parallel aan de afname van het aantal bezoeken dat de coaches en adviseurs van het Amsterdamse REL in deze regio aflegden. Die afname bleef in elk geval achter bij de verwachtingen die de zeven Noord Veluwse gemeenten - die gezamenlijk in zee waren gegaan met REL - daarover hadden, zo schrijft het Harderwijkse college van B en W in een brief aan haar gemeenteraad. In deze brief wordt uitgelegd waarom het contract met REL niet wordt verlengd.

Dat contract werd REL in 2022 gegund na een Europese aanbesteding om de activiteiten van het duurzaamheidsloket Noord-Veluwe  te mogen uitvoeren. REL berekende daarvoor lagere kosten aan de zeven deelnemende gemeenten, waaronder dus Harderwijk, dan andere marktpartijen. Daardoor viel ook Veluwe Duurzaam, tot dan toen de organisatie achter het (Noord Veluwse) duurzaamheidsloket, buiten de boot.  

Het contract met REL loopt nog tot 1 maart 2025. In een poging het tij te keren bedachten de zeven deelnemende gemeenten om hogere subsidiebedragen beschikbaar te stellen en ook door voor nieuwe klimaatmaatregelen subsidie beschikbaar te stellen. Harderwijk wilde hierin het voortouw nemen. Omdat dit tot meer werk leidde voor REL kwam de organisatie met een aanbieding die de gemeente veel te hoog vond.

Het nieuwe pakket kan daarom niet ingevoerd worden. “Hierdoor is een patstelling ontstaan want de actualisaties van gemeentelijke stimuleringsregelingen zijn gewenst en nodig, maar kunnen dus niet worden uitgevoerd vanwege de wettelijke regels rondom aanbestedingen”, zo schrijven B en W in een brief aan de gemeenteraad. Harderwijk heeft daarom een tijdelijke oplossing bedacht, buiten de aanbesteding om. De aanvragen worden door de gemeente zelf afgehandeld door het eigen interne subsidiebureau.

REL heeft naar aanleiding van de onvrede van de gemeenten begin dit jaar een verbeterplan opgesteld, wat nu wordt uitgevoerd. De organisatie stelt dat zij ‘met uitzondering van het aantal aanvragen van de stimuleringsregeling alle indicatieve cijfers uit de aanbesteding zo goed als behaald heeft’. Zo hebben er tussen 1 mei vorig jaar en 30 juni van dit jaar 356 gesprekken plaatsgevonden met de energiecoaches. REL had 320 van zulke gesprekken als indicatie genoemd. In diezelfde periode vonden er 92 zogeheten tuincoach-gesprekken plaats. Hiervoor had REL het aantal van honderd als indicatie opgegeven.

Maar voor de gemeente Harderwijk blijft het struikelblok dat de nieuwe stimuleringsmaatregelen niet tegen een aanvaardbare prijsstijging ingevoerd kunnen worden. De gemeentebesturen bezinnen zich op de ontstane situatie tijdens  het bestuurlijk overleg Water en Klimaatadaptie op 17 oktober.

Inwoners van de gemeenten kunnen dus nog tot 1 maart volgend jaar met hun vragen of voor een advies  terecht bij het duurzaamheidsloket, ook voor het aanvragen van een gesprek met een energiecoach, tuincoach of energieadviseur.