Brandfactory12

Brandfactory12

BrandFactory’12: Online merkenhuis bedient de markt vanuit Harderwijk

BrandFactory’12: Online merkenhuis bedient de markt vanuit Harderwijk


BrandFactory’12 is een online merkenhuis en een grote speler op Bol.com en andere online platforms. Vanuit hun pand aan de Nobelstraat 31 in Harderwijk bouwen Max en Marjan Pennarts met hun team aan sterke merken met succesvolle, vernieuwende producten. “We hebben ons ontwikkeld tot een toonaangevend e-commerce bedrijf met focus op design, kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid.”
 
De ondernemersgeschiedenis van de Harderwijkse familie gaat terug naar 2008, toen Bert Pennarts, de vader van Max en de man van Marjan, Tracopen oprichtte. Tracopen B.V.; Trading Company Pennarts is een promotioneel handelsbedrijf dat gespecialiseerd is in het ontzorgen van klanten op het gebied van sourcing (productontwikkeling), inkopen, kwaliteitscontroles, importeren en logistiek. En leveren het maatwerk-product dat je nodig hebt.

"Dit begint met het ontwikkelen van een concept tot een product op basis van de wensen van de klant. Vervolgens worden de samples verstuurd door ons kantoor in Ningbo, China. En worden de samples kosteloos ter goedkeuring toegestuurd naar de klant. Wij leveren onder andere aan grote merken zoals Porsche en Hyundai, maar ook lokaal, bijvoorbeeld aan pannenkoekenrestaurant Hans en Grietje in Zeewolde. Daar staat de welbekende pratende boom van vijf meter hoog – een attractie met snoep erin en niet te vergeten de heksenneuzen voor op de pannenkoeken’’
 
Doordat de online handel steeds meer groeiende was. Is in 2012 Brand Factory’12 opgericht als online merkenhuis voor de consumentenmarkt. Het kantoor was aanvankelijk gevestigd in Lelystad en is in 2015 verhuisd naar de Van Leeuwenhoekstraat in Harderwijk. In 2020 is het huidige pand gekocht aan de Nobelstraat 31 van Martin Foppen en Alfred Vaessen. “Wij vinden een goede werkplek belangrijk en gebruiken de bovenverdieping als riant kantoor”, vertelt Max Pennarts (25) die in 2019 is toegetreden tot het bedrijf.
 
Online is Brand Factory’12 begonnen met het ontwikkelen van eigen merken. “Met Tracopen hadden we al ervaring in het importeren van producten. We zoeken naar de juiste artikelen om hier sterke merken van te maken. Bij dit ‘branden’ werken we alles uit: van logo, huisstijl tot de webshop. Dit begon met MOA, een merk in huishoudelijke artikelen,” vertelt Max.

“De eerste producten waren rode en groene sapcentrifuges om smoothies mee te maken,” herinnert zijn moeder Marjan (59) zich. MOA groeide uit tot een merk met 200 huishoudelijke artikelen en werd een prominent merk (top 10) op bol.com."
 
Horloges en sieraden
Rond 2015 startte Brand Factory’12 met de horlogemerken Alpha Sierra en Jacob Zech. Alpha Sierra heeft een stoere uitstraling, terwijl Jacob Zech juist een meer chique look heeft. “Mijn vader was gek op horloges en kwam zo in contact met een leverancier in Hongkong,” vertelt Max. “Wij ontwierpen de designs, stuurden deze naar de leverancier en kregen vervolgens samples (testproducten) terug, waarmee we de markt op gingen.”
 
Om de horloges goed te vermarkten, ging Brand Factory’12 in 2016 een samenwerking aan met Talpa Ecommerce, bekend van onder andere Vakantieveilingen. “Dankzij deze samenwerking groeiden we in de periode 2020-2022 uit tot een van de grootste horlogeverkopers van Nederland, met een collectie van 400 verschillende horloges.”
 
In 2020 werd het portfolio uitgebreid met lifestyleproducten zoals zonnebrillen en sieraden, waaronder het sieradenmerk Anna Milano, dat zich richt op kleine sieraden zoals kettingen, armbanden en ringen.
 
Nieuwe start

In december 2024 is het succesvolle merk MOA verkocht aan LifeGoods Group in Almere, de grootste verkoper op Bol.com. Max legt de reden uit: "Mijn vader is helaas op 26 september 2022 overleden. Ik was destijds 22 jaar en werd naar voren geschoven om het bedrijf te runnen. Er kwam veel op me af, en ik heb in een intense periode veel moeten leren. In 2024 hebben mijn moeder en ik samen besloten om afstand te doen van ons grootste merk. Zo konden we wat meer rust creëren en stapsgewijs en gecontroleerd een nieuw portfolio opbouwen. Vanuit hier willen we verder groeien." 

Marjan vult aan: "Het was een intensieve tijd op alle fronten. Bert en ik hebben samen iets moois opgebouwd, en Max is nu CEO en mede-eigenaar van wat we hebben neergezet. Door MOA te verkopen, krijgen we de ruimte om dit hoofdstuk af te sluiten en een nieuwe start te maken. Nu kunnen we samen verder bouwen op het fundament dat er ligt."
 
Nieuwe merken
In 2025 is Brand Factory’12 begonnen met het opbouwen van een nieuw portfolio, bestaande uit zowel bestaande merken (horloges en sieraden) als nieuwe merken. Max: ‘’Onze hoofdfocus ligt op Sinsaa, een innovatief en stijlvol merk in de erotiekbranche. De markt voor seksspeeltjes kent een stijgende lijn en veel potentie. Sinsaa richt zich op inclusiviteit, en hoewel er een taboe op heerst, willen wij de producten toegankelijk maken voor iedereen’’

Daarnaast is het met merk Froggy (voorheen Novitaa) volledig gericht op outdoor artikelen, van campingstoelen, barbecues tot supboards.
Het nieuwste merk, This & That, is pas kort geleden geregistreerd. Max: ‘’Dit is een merk dat zich richt op alle producten van a tot z. Het aanbod is gerecht op data en trends; waar zoeken mensen naar en waar liggen kansen in de markt. Het wordt een collectie van populaire producten die we niet onder kunnen brengen bij onze andere labels’’
 
Brand Factory’12 streeft naar betaalbare producten met een focus op design, kwaliteit en betrouwbaarheid. ‘’Onze producten zijn hip, tijdloos vormgegeven en scherp geprijsd, met volledige service en betrouwbaarheid. Onze voorraden liggen in Nederland, zodat de consument het product de volgende dag al in huis heeft. Ons team bezoekt elk jaar de Canton Fair in Guangzhou, China. Mijn vader ging hier vroeger ook altijd al naartoe. Het is de grootste beurs ter wereld op het gebied van huishoudelijke outdoor en elektronica. Het is de grootste en meest invloedrijke handelsbeurs ter wereld. Max; Online moet je zelf bedenken: wat voor nieuws kan ik nog zoeken? Hier komt het naar je toe.’’

De producten die Brand Factory’12 selecteert zijn te koop op bekende online platformen, zoals Bol.com, Amazon en bedrijven met eigen webshops, zoals Fonq, Praxis en Kaufland. Ze liggen niet in de fysieke winkels. Lokale samenwerking is er o.a. met Ploeger Logistics. “We slaan de fysieke retail over omdat we in de online handel vrij kunnen bewegen. E-commerce verandert dagelijks, en door flexibel in te spelen op aanbod en prijzen, kunnen we optimaal inspelen op de markt.  
 
Benieuwd naar onze merken of samenwerkingsmogelijkheden?

Wij staan open voor nieuwe samenwerkingen en denken graag mee over maatwerkoplossingen. Of je nu interesse hebt in onze bestaande merken of een product op maat wilt laten ontwikkelen, neem gerust contact met ons op via [email protected] of kom langs bij ons kantoor in Harderwijk.
 
Brand Factory ‘12
Nobelstraat 31
3846 CE Harderwijk
0341-741041
[email protected]
www.brandfactory12.com
Marjan_en_Max_1000.jpg
Brandfactory12_office_1000.jpg
1_Brandfactory12_meetingroom.jpg
1_Brandfactory12_flyover_1600.jpg
3_Brandfactory12_logo_nieuws.jpg
Logo_purple_1000_SINSAA.png