Hij neemt de telefoon op met ‘Laurens Baldé’. “Mijn klanten kennen mij als Laurens en als ik daar meteen Baldé achteraan zeg, dan weet iedereen direct dat ze Balde’s Banden Service aan de lijn hebben.”
Dit handigheidje nam Laurens over van zijn vader. Die nam de telefoon altijd op met ‘Henk Baldé’. Híj had het bedrijf van de oorspronkelijke eigenaar overgenomen en voortgebouwd op de naam. Toen Laurens vijf jaar terug de zaak volledig overnam, was de naam Baldé zo bekend in de omgeving en landelijk in de bandenbranche, dat Laurens het zo gelaten heeft. “Ik heb het idee dat klanten soms denken dat ik echt Baldé heet van mijn achternaam, maar eigenlijk is dat Van den Berg.”Baldé is eigenlijk niet mijn achternaam, maar wel de bekende bedrijfsnaam.
Van steekwagens tot shovels
Vader Henk is inmiddels met pensioen, maar die wist wel van wanten. Laurens kwam een keer thuis toen zijn vader een blik wierp op zijn banden. “Je moet niet zo snel door de bochten rijden,” zei hij. Toen had Laurens geen idee maar inmiddels begrijpt hij zijn vader wel. Als bandenexpert hoef je maar te kijken naar een band en je ziet direct wat er moet gebeuren. “Wij weten alles over banden, van steekwagens tot shovels. Bij Balde’s Banden Service kun je terecht.”
Service vooropAls bandenexpert hoef je maar te kijken naar een band en je ziet direct wat er moet gebeuren.
Op de locatie van Balde’s Banden Service aan de Jagerserf in Ermelo werkt Laurens met zes monteurs aan allerlei soorten motorvoertuigen. Banden voor personenauto’s, “je luxe auto” noemt Laurens die, landbouwvoertuigen, maar ook kruiwagens en steekwagens onderhouden de bandenspecialisten. Laurens: “Ik stond laatst in de bouwmarkt. Daar kost een band 22 euro en dan moet je hem ook nog zelf monteren. Wij doen dat inclusief montage.”
Toch wil Balde’s Banden Service niet vooral bekend staan als goedkoop. “Wij willen de beste zijn, dat klanten tevreden zijn als ze wegrijden.” Laurens geeft onafhankelijk advies wat het beste past bij het gebruik van je voertuig. “Een vuilniswagen heeft andere banden nodig dan een vrachtwagen die lange stukken rijdt. Daar denken we over mee.”
VrachtwagensWij willen dat klanten tevreden wegrijden.
In een grijs verleden haalde Laurens nog een rijbewijs voor de vrachtwagen. Toen kwam er een plekje vrij in vaders’ bedrijf dus heeft hij het nooit gebruikt. Maar vrachtwagens vindt hij ook in zijn huidige werk het leukst. “Ik zoek graag uit welke band het beste past bij het werk dat het voertuig doet.” Zelf sleutelt Laurens trouwens inmiddels wat minder aan de voertuigen. “Nu verwelkom ik klanten en regel ik de planning. Ik houd graag gevoel over wat er speelt in het bedrijf. Iedereen mag aan komen rijden en dan regelen we hun banden direct. Ik houd bij wie waarmee bezig is en regel graag dat alles goed loopt.” Laurens zou trouwens best nog een monteur erbij willen hebben. “Want we hebben het altijd druk. Dus wie zich geroepen voelt, mag zich melden.”
Nog jaren doorWij geven onafhankelijk advies over banden.
Thuis heeft Laurens twee zoons van 5 en 3 die inmiddels al het werk verdeeld hebben. “Als jij nou de trucks doet dan doe ik de rest, zei mijn oudste een keer tegen de jongste. Bij ons in huis hebben we ook veel lego autootjes waar de wielen van verwisseld worden. Het grappige is, zoveel heb ik het niet over het werk als ik thuis ben. Blijkbaar zitten de banden er gewoon in. Maar de jongens hoeven echt de zaak niet over te nemen later hoor. Laat ze vooral hun eigen keuzes maken. Ik ben zes dagen per week met plezier aan het werk. Je moet dit werk eigenlijk ook alleen doen als het een beetje je hobby is. Als je er geen zin meer in hebt, dan kun je beter stoppen. Maar ik ben er nog lang niet klaar mee hoor.”
Monteur vervangt de band
Monteur wisselt wiel terug aan voertuig