Door Harry Schipper – Nog maar een paar dagen en dan barst op maandagavond 20 januari in Hotel Baars het 10-jarig jubileumfeest los van het nu 2242 leden tellende Netwerk Harderwijk Hierden.
José Maas en Annemieke Woltjes benadrukken het nog maar eens: “Iedereen is altijd welkom op onze netwerkbijeenkomsten, dus ook op dit feest. Wij gaan echt niet aan de deur staan om te controleren of jij lid bent. Dus neem gerust een introducee mee. Iedereen is uitgenodigd! Gezellig toch?”Het kon op deze ‘Blue Monday’ wel eens gezellig druk worden bij Baars, want indachtig het motto ‘Ontmoeten – Verbinden – Delen’ is élke Harderwijker en Hierdenaar welkom op het feest van de LinkedIn-netwerkgroep
Maas (62) en Woltjes (55) zijn leden van de stuurgroep van het netwerk dat ze volgende week exact tien jaar geleden hebben opgericht. Samen met Ernst Schuurkamp - ‘die de naam Netwerk Harderwijk Hierden heeft bedacht’- , Maarten Reckman, Henk Vermeer, Carlijn de Glind, Rob Daamen en Alex Kaper; stuk voor stuk bekende namen in het Harderwijkse. De stuurgroep fungeert enigszins vergelijkbaar met een verenigingsbestuur dat van alles regelt en bedenkt, maar als groep volledig achter de schermen opereert.
De beide Harderwijkse dames zijn na tien jaar nog steeds enthousiast over ‘hun’ LinkedIn-netwerkgroep, waarop veel wordt ‘geliket’ en ‘gedeeld’. Iets wat op andere social mediaplatformen ook gebeurt. “Ja, maar wij verschillen hierin toch wel nadrukkelijk, omdat we elkaar als leden ook in het echt ontmoeten tijdens de netwerkbijeenkomsten, die we zo’n vier à vijf keer per jaar organiseren”, vertelt José.
Annemieke vult haar aan: “Want het is ons juist te doen om het ontmoeten. Met de opkomst van social media, met al dat gelike en gedeel leek het échte gesprek te verdwijnen. Dat vonden we jammer”. José weer: “Het mooie van onze netwerkgroep is dat het allemaal mensen zijn die in Harderwijk of Hierden wonen, óf daar werken. Dat maakt het natuurlijk een stuk makkelijker om elkaar te ontmoeten, want iedereen woont of werkt hier”.
Tuurlijk mag er nog steeds worden geliket en gedeeld binnen de netwerkgroep. Het gebeurt veelvuldig. Vaak worden er ook nog bemoedigende commentaren toegevoegd, of volgen er gelukwensen bij verjaardagen of nieuwe carrièrestappen. “Dat is ook het leuke van onze groep”, vindt José. “Je kunt er heel gemakkelijk iets vragen wat je nodig hebt, of iets delen waarmee je zit. Stel, je hebt als vereniging of organisatie vrijwilligers nodig, of je wilt graag bezoekers voor een aankomend evenement dat je hebt georganiseerd. En er worden ook dingen op gedeeld die mensen bezighouden. Jonge ondernemers, die net een bedrijfje zijn gestart, die willen natuurlijk graag bekendheid krijgen en dat mensen hun producten of diensten afnemen. Kan allemaal en het kost niets. En je bereikt er toch mooi maar even zo’n 2300 man mee!”.
Die leden vormen een gemêleerd gezelschap, weet José. “D’er zitten gepensioneerden in, maar ook loodgieters en glazenwassers, veel zzp-ers en jonge ondernemers. Van alles”. Annemieke weet dat er ook relaties zijn ontstaan dankzij de netwerkbijeenkomsten. “Ik weet zelf van een LinkedIn-koppeltje, al is die relatie ondertussen voorbij. Maar er zijn er vast meer”.
José en Annemieke denken met plezier terug aan de inmiddels tientallen bijeenkomsten die ze hebben georganiseerd. “We proberen dat op de meest uiteenlopende plekken in Harderwijk en Hierden te doen”, legt José uit. “Denk aan Allure, het tegenwoordige Bella Ciao, Monopole, het oude hotel IJsselmeer, bij Veluvia en bij Kok Experience, het Odensehuis en de Turkse Moskee. Memorabel was de keer dat we het bij Dries van de Berg hielden, kort na de opening. Tjonge, wat had die een lekkere hapjes!”
“En we hebben ook stadswandelingen georganiseerd voor onze leden en een boswandeling met boswachters”, herinnert Annemieke zich. José: “En we hadden een keer Ronald Giphart. Toen hebben studenten van Landstede ’s middags bij Veluvia voor ons gekookt en trad Giphart ’s avonds op in de bibliotheek”. In het rijtje favoriete bijeenkomsten mag ook zeker niet de eerste lustrum-viering in Walhalla ontbreken. Voor die gelegenheid hadden studenten van Landstede het logo van van Netwerk Harderwijk Hierden ontworpen.
De netwerkbijeenkomsten zijn in principe gratis toegankelijk. Ieder rekent gewoon zijn eigen consumpties af. Soms wordt er tijdens een netwerkbijeenkomsten wel eens wat gesponsord, bijvoorbeeld door de uitbater of door enkele leden. “We hebben ook wel eens een subsidie gekregen van de gemeente, die ons zag als ‘digitale stadswijk’”, weet Annemieke te vertellen.
Voor het jubileumfeest aankomende maandag 20 januari zijn door de stuurgroep opnieuw een aantal leden aangezocht om financieel bij te springen. “Ja, daar is heel positief op gereageerd. Daar kunnen we zelfs het Harderwijkse feestbandje Hounddog van betalen en houden we nog budget over voor aankomende bijeenkomsten. Tel daarbij zeker gastvrouw Angela en gastheer Jos Baars, die met een welkomstdrankje klaarstaan en een lekker hapje laten rondgaan. Leuk hè?!”
José en Annemieke hopen dat het gezellig druk wordt maandagavond. “En we hopen ook dat iedereen die woont of werkt in Harderwijk of Hierden zich aansluit bij ons netwerk. Dat is de enige voorwaarde: je moet hier óf wonen, óf werkzaam zijn. Verder gelden er - naast het gratis lidmaatschap - ook totaal geen verplichtingen”.
Jose Maas en Annemieke Woltjes