Mobiel online shoppen neemt serieus toe in Nederland: maar liefst een op de drie Nederlanders koopt anno 2017 producten via zijn of haar smartphone.
Zo zijn er meer niet te missen online trends en essentiële social-mediatrends. Je doelgroep doet soms heel andere dingen dan jij en ook andere dingen dan jij denkt, blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘What’s Happening Online’ van Ruigrok NetPanel. We zetten de 14 belangrijkste trends hieronder kort en overzichtelijk op een rij.En niet alleen tieners en twintigers maar ook ouderen shoppen steeds meer mobiel.
Niet alleen jongeren maar ook ouderen en babyboomers kopen steeds meer online. Het aantal Nederlanders dat eens per maand of vaker een product online koopt, groeide sinds 2010 van 33% naar 51%.1. OOK OUDEREN GAAN STEEDS MEER ONLINE SHOPPEN.
Van die online aankopen gebeurt steeds meer mobiel. Omdat het smartphonegebruik sowieso toeneemt en steeds meer websites mobile-proof zijn groeit ook m-commerce. Een op de drie Nederlanders die online shoppen kopen hun spullen via haar of zijn mobiel (29%).2. MOBILE COMMERCE GROEIT SNEL.
Millennials (21-35 jaar) shoppen het meest mobiel maar in alle generaties is een toename zichtbaar. Het aantal babyboomers, de eind-vijftigers tot de begin-70’ers, dat via zijn of haar mobieltje online shoppen is vorig jaar verdubbeld.3. IN ALLE GENERATIES GROEI M-COMMERCE.
Er is een sterke groei zichtbaar in het vertrouwen van de veiligheid van mobiele betalingen. Dat komt door de inspanningen die webwinkels doen om naadloze en veilige betaalsystemen te omarmen. Als jij online iets verkoopt, is dat een van je belangrijkste aandachtspunten.4. VEILIG MOBIEL BETALEN IS BELANGRIJK.
Jongeren en Millennials zijn erg gecharmeerd van internet op hun televisie. Nog maar vijf jaar geleden, in 2012, was de smart-tv nog niet alom verkrijgbaar. Toen gebruikte een van de tien Nederlanders internet op de televisie. Anno 2017 is dat gegroeid naar drie van de tien. Ook het kijken van online tv op mobiel of iPad/tablet stijgt enorm.5. GEBRUIK VAN SMART-TV NEEMT TOE.
Het gebruik van Facebook, door actieve gebruikers, daalt in 2017 voor het eerst. Onder 18-plussers is het aantal Facebook-gebruikers gezakt naar 74%. Vooral Millennials (21- tot 35-jarigen) en Generatie X (36 tot 55 jaar) gebruiken Facebook minder dan voorheen.6. FACEBOOK IS NU INGEHAALD DOOR WHATSAPP.
WhatsApp groeide al heel snel sinds 2014, en is anno 2017 voor het eerst groter dan Facebook, met 75%. Facebook Messenger blijft de afgelopen drie jaar redelijk stabiel, met 45%.
Maar liefst 94% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder is aangesloten bij minimaal één sociaal netwerk. Instagram groeit naar 25% van alle Nederlandse 18+’ers. De stijging zit ‘m vooral in de oudere generaties, vooral de veertigers en vijftigers gaan steeds meer Instagram gebruiken. Bij de echt jonge generaties zijn op Instagram andere onderwerpen populair dan onder oudere generaties. Jongeren trek je vooral met kleding, food, beauty en lifestyle, maar tieners kijken ook graag naar games en sport. Twitter blijft gelijk, op 21%. Pinterest daarentegen groeit nog steeds, van bijna niks in 2012 naar 18% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder.7. INSTAGRAM GROEIT FLINK DOOR.
Het zakelijk netwerk LinkedIn groeit gestaag door, naar 30% anno 2017. Dat betekent dat drie van de tien volwassen Nederlanders een LinkedIn-account hebben. Zeven jaar geleden was dat nog maar 20%.8. GEBRUIK LINKEDIN NEEMT OOK TOE.
Nederlanders kijken gemiddeld 40 minuten per dag naar YouTube. Jonge mensen echt veel vaker dan ouderen: tieners kijken 54 minuten per dag, Millennials 47 minuten per dag en Generatie X 36 minuten. Online-video blijft eveneens populair. Meer dan de helft van de Nederlanders kijkt tv, video’s of films via internet. Vier op de vijf Nederlanders kijken online naar tv-programma’s, vooral via het terugkijken van programma’s en on demand of via online livestreams van tv-programma’s.9. YOUTUBE BLIJFT ERG GELIEFD.
Online aankopen via je mobiel dus ook internetbankieren via je smartphone is geaccepteerd als gesneden brood. Was internetbankeren al lang en breed doorgedrongen tot het grote publiek, sinds enkele jaren bankieren steeds meer Nederlanders via hun mobieltje.10. ONLINE BANKIEREN GEBEURT VAKER VIA SMARTPHONE.
Bij het verrichten van online-betalingen is iDeal nog steeds erg gewild. Drie op de tien Nederlanders betalen via hun creditcard en 27% maakt gebruik van PayPal. De acceptgiro wordt ook nog steeds gebruikt, want een kwart geeft hieraan de voorkeur bij het doen van online-aankopen.11. IDEAL IS NOG STEEDS HET MEEST GEBRUIKT.
De helft van alle volwassenen maakt zich zorgen over de veiligheid van hun persoonlijke gegevens op internet. Tieners het minste, babyboomers het meeste. Ruim de helft (54%) krabt zich achter de oren over de sporen die zij op het internet achterlaten, zoals adresgegevens, bankrekeningnummers, wachtwoorden en zoekgeschiedenis. De zichtbaarheid van foto’s op het web is ook een onderwerp van zorg, net als de locaties die je deelt via social media.12. NEDERLANDERS MAKEN ZICH ZORGEN OM PRIVACY.
Bijna driekwart van de Nederlanders paste zijn of haar privacy-instellingen van Facebook weleens aan. Maar bij WhatsApp, net als Instagram onderdeel van het bedrijf achter Facebook, heeft liefst twee derde de privacy-instellingen nog nooit gewijzigd. Geregeld zie je bij WhatsAppers met wie je contact hebt dat je niet kan zien wanneer zij voor het laatst online waren. En hebben ze die blauwe vinkjes uitgeschakeld omdat ze niet willen dat jij ziet of je bericht al gelezen is. Dat geldt voor 12% van alle Nederlandse gebruikers.13. DRIE VAN DE VIER PASSEN PRIVACY-INSTELLINGEN AAN.
Bijna de helft van alle Millennials in Nederland, 45%, heeft weleens online eten besteld. Online shoppen bij een supermarkt veel minder, dat deed slechts 17%. Datzelfde geldt voor Generatie X: 16% van hen deed online boodschappen. Die veertigers en vijftigers bestellen wel minder vaak online eten, namelijk slechts 33%. Steeds minder Nederlanders hangen aan een fysieke winkel. Er zijn nog maar drie productgroepen over waar we absoluut voor naar een fysieke winkel willen: dagelijkse boodschappen, meubels en kleding. Maar dat is wel een flinke meerderheid, namelijk 94% van de Nederlanders. De fysieke winkel is dus nog niet aan zijn einde toe.14. ONLINE FOOD-BESTELLING NEMEN FLINK TOE.