Is Lelystad Airport een aanwinst voor de regio of een uitvlucht voor Schiphol? Tijdens de algemene ledenvergadering van de Bedrijvenkring Harderwijk (BKH) wisselden ondernemers van gedachten over de kansen en bedreigingen van Lelystad Airport. Verder blikte het bestuur van de Bedrijvenkring Harderwijk terug op de activiteiten van afgelopen jaar en de plannen voor komend jaar.
Fysieke bijeenkomst druk bezochtNa een digitale Algemene Ledenvergadering vorig jaar kwamen de leden van de Bedrijvenkring Harderwijk dit keer weer fysiek bij elkaar. Dit keer in Postillionhotel Veluwemeer, sinds 2017 lid van de Bedrijvenkring Harderwijk. Elkaar weer eens zien en spreken, werd als prettig ervaren en dat was ook te zien aan de mooie opkomst van zo’n 45 man.Van gedachten wisselen over de kansen en bedreigingen van Lelystad Airport voor ondernemers
Lelystad Airport is zwaar politiek thema
Wat zijn de kansen voor onze regio als Lelystad Airport opengaat? Het bestuur van de BKH is op informatiereis geweest naar Eindhoven om te kijken hoe het daar gaat. Een interessante trip, maar niet alle vragen zijn daar beantwoord. Daarom heeft het bestuur Arnoud Leerling uitgenodigd om te helpen een standpunt formuleren over de openstelling van Lelystad Airport. Leerling heeft een achtergrond als bestuurskundige en vliegtuigspotter. Hij heeft zich vanuit zijn interessegebieden verdiept in de vraag.
“Luchtvaart en Lelystad Airport is een zwaar politiek thema,” begint Leerling. “Iedereen heeft een mening. Laten we ons vooral richten op de economische gevolgen van de openstelling van het vliegveld en niet op geluidsoverlast en dergelijke.” Leerling neemt de leden mee door een objectieve analyse om de discussie in goede banen te leiden. “Dat is niet eenvoudig, maar ik heb het geprobeerd.”
Kansen voor het bedrijfsleven door Lelystad Airport
Tijdens de discussie kwam naar voren dat het merendeel van de aanwezigen normaal minimaal een keer per jaar vliegt. In dat opzicht is het fijn om een vliegveld in de buurt te hebben. Maar wat halen we eruit als lokale ondernemers? De aanwezigen waren het er over het algemeen over eens dat economische groei bijdraagt aan groei van de luchtvaart, niet andersom. Dat betekent dat er misschien minder economisch te halen is uit de luchtvaart.
Een vraag over wie zelf heeft verdiend aan de bouw van het vliegveld of lokale ondernemers kent die dat hebben gedaan, levert weinig respons op. “Bij de start was gezegd dat regionale ondernemers betrokken zouden worden bij aankoop van goederen. Maar alles wordt uiteindelijk toch landelijk aanbesteed,” reageert een van de leden.De aanwezigen waren het er over het algemeen over eens dat economische groei bijdraagt aan groei van de luchtvaart, niet andersom
Toch zien leden ook zeker kansen op termijn. Bijvoorbeeld als het gaat om zakelijke vluchten en toerisme. Er heerst daarbij nog wel onduidelijkheid over wat er nu precies gaat vliegen op Lelystad Airport. Uit de analyse van Arnoud Leerling blijkt dat er 90% Nederlandse toeristen komen die naar het buitenland vliegen en 10% zou “bijvangst” zijn. “Maar,” reageert een van de leden, “Ik spreek veel mensen die niet weten dat het alleen maar vakantievluchten worden.” Een ander voegt daar aan toe: “Er was gecommuniceerd dat er ook kansen voor het zakenleven zouden komen.” Het is maar de vraag hoe de verhoudingen zijn wanneer Lelystad Airport opengaat. Wie weet wat daar dan verder uit te halen is door de regio.
Ondernemers: meng je in het debat
“Heeft het zin om je als Bedrijvenkring Harderwijk te roeren in de discussie?” vraagt Arnoud Leerling. “Mijn antwoord is ja. Want die overheid neemt wel heel erg ingrijpende beslissingen.” Het is dus zaak om een gezamenlijk standpunt te bepalen en die uit te dragen. “Meng je in het debat en probeer zoveel mogelijk voordelen te halen uit de keuzes die gemaakt worden.”
Bestuursvoorzitter Erwin Bruinink sloot de discussie af met dank en een oproep: “We horen het graag als je briljante plannen hebt om de regio te laten profiteren.” Het bestuur gaat op basis van de reacties een standpunt formuleren over Lelystad Airport.Meng je als bedrijfsleven in de discussie over Lelystad Airport en bepaal een gezamenlijk standpunt
Jaarverslag 2020 en highlights 2021
Voorafgaand aan de start van de discussie over Lelystad Airport, deelde het bestuur van de BKH het jaarverslag van 2020. Daarin werd teruggeblikt naar een bestuurswissel en activiteiten rondom het beleidsplan, werkgroepen en parkmanagement. Ook werd de jaarrekening vastgesteld. Voor 2021 staan verschillende highlights op de agenda. Naast Lelystad Airport zijn nu onder meer een investeringsfonds, verduurzaming en camerabewaking belangrijke focuspunten.
Investeringsfonds“Met de oprichting van een ondernemersfonds is vorig jaar een valse start gemaakt,” licht voorzitter Erwin Bruinink toe. Dat strandde toen door bezwaren vanuit de culturele- en zorghoek. “We hebben geluisterd naar de bezwaren en starten nu een investeringsfonds. Politieke partijen zijn ook enthousiast over dit initiatief. We gaan nu met partijen in gesprek om te kijken hoe ze willen aanhaken.”
Camerabewaking Lorentz
Een forse investering is gedaan voor de realisatie van camerabewaking op Lorentz. Bruinink: “Securitas plant om eind juli de camerabewaking op te leveren. Daar zijn we erg blij mee.” Een mooi resultaat voor de BKH.
Duurzaamheid
Een ander belangrijk onderwerp om aandacht aan te besteden, is duurzaamheid. Bruinink: “We werken samen met gemeente Harderwijk en met name met Endura. Wij zijn een koploper op dit gebied, we ontwikkelen kennis en zien kansen. Maar we zien ook dat een onderwerp als duurzaamheid lokaal minder kansen heeft dan regionaal. Daarom hebben we in overleg met de andere bedrijvenkringen in de omgeving ervoor gekozen duurzaamheid onder te brengen in de NVOO (Noord Veluwe Ondernemersoverleg).
De algemene ledenvergadering van de Bedrijvenkring Harderwijk werd afgesloten met een barbecue. Op de website van de BKH staan de eerstvolgende activiteiten vermeld.