Door Harry Schipper – ‘Richting geven aan eigen ontwikkeling’; zo luidt het credo van de christelijke basisschool De Wegwijzer, die deze week haar vijftig jarig bestaan viert.
Die activiteiten variëren van liedjes zingen voor ouderen in Weideheem en tekeningen maken voor zieke kinderen in ziekenhuis St Jansdal tot het inzamelen van statiegeldflessen voor het Sinterklaasfeest van Het Leger des Heils en het schoonmaken van de wijk Slingerbos, waar De Wegwijzer middenin ligt.Leerkrachten en ander onderwijspersoneel vieren samen met de leerlingen en hun ouders het halve eeuwfeest met een feestweek vol bruisende activiteiten
Maandag al ging de feestweek van start op het schoolplein aan de Kennedylaan waar in aanwezigheid van alle acht groepen en bijna alle ouders de feestvlaggen werden onthuld en twee creatieve én muzikale leerkrachten met leerlingen hun zelfgeschreven en gecomponeerde schoollied ten gehore brachten. Daarvan is een videoclip gemaakt, die deze donderdagavond wordt vertoond in de aula van de iets verderop gelegen RSG ‘t Slingerbos, waar de leerlingen voor hun ouders dan ook een circusuitvoering geven.
De eerste steen voor het schoolgebouw van De Wegwijzer werd gelegd in 1971 door het bestuur van de vereniging Christelijk Onderwijs in Harderwijk, de voorloper van de huidige Stichting Voor Christelijk Onderwijs (VCO) Harderwijk-Hierden. Het gebouw aan de Kennedylaan werd vervolgens in september 1972 in gebruik genomen..
Hoewel het gebouw sindsdien nog een aantal verbouwinkjes achter de rug heeft, telt De Wegwijzer nog altijd acht lokalen en evenzoveel groepen. Er werken in totaal zeventien leerkrachten – dertien juffen en vier meesters – en daarnaast nog eens zes onderwijsdeskundigen, onder wie de huidige directeur Liesbeth Wonink.
Wonink is sinds 2019 directrice van De Wegwijzer, na bekende voorgangers als ‘het hoofd der school mijnheer Minnaard’ en ‘bovenmeester’ Hans Brouwer. Wonink blikt terug op een aantal roerige jaren: “Amper begonnen bij De Wegwijzer werden we in 2020 geconfronteerd met corona, compleet met lockdowns. Dat had een enorme impact op onze school, vooral op de kinderen. Die hebben er qua welbevinden het meest onder geleden. Ze misten de vrienden en vriendinnen uit hun klas en konden niet of nauwelijks deelnemen aan sociale activiteiten. Dat was voor hen heel erg. Veel erger dan de onderwijsachterstanden die ze opliepen. Juist dat laatste bleek achteraf best mee te vallen”.
De 51-jarige schooldirectrice is trots op De Wegwijzer. Haar school doet het vergeleken met vergelijkbare andere scholen in Nederland ‘bovengemiddeld goed’, vertelt ze. “Dat was vroeger al zo en nu nog steeds. Als je ons een rapportcijfer moet geven, dan is dat een dikke acht, denk ik zelf”.
De Wegwijzer is een school waarin de leerkrachten samen met de ouders en leerlingen werken vanuit een christelijke identiteit aan een veilige leeromgeving. Wonink daarover: “We vragen aan ons personeel een christelijke levensovertuiging, maar iedereen is welkom op onze school hoor: ongeacht je geloof of afkomst. We hebben hier bijvoorbeeld ook kinderen uit het asielzoekerscentrum. Het belangrijkst hier is dat je met respect met elkaar omgaat”.
Vooruitblikkend op de toekomst van De Wegwijzer verwacht Liesbeth Wonink veel van de uit Canada overgewaaide leermethode waarbij ‘deep learning’ een grote rol gaat spelen. “Deep learning is een techniek die we de komende jaren stukje bij beetje gaan uitrollen in onze school. Verdiept leren gaat er simpel gezegd vanuit dat wanneer kinderen geïnteresseerd raken in een bepaald onderwerp, ze er veel meer en beter over leren dan wanneer ze er niet zo bij betrokken zijn”.