Is het een viswinkel, palingmuseum, visrestaurant of palingrokerij? “Het is het allemaal, we noemen het zelf wel eens een vis-Efteling.
Het vispaleis van vader Dries en zoon Peter van den Berg is aangesloten op BreedNet. Dit is het zakelijke glasvezelnetwerk van CAI Harderwijk. Al honderden bedrijven zijn via dit glasvezelnet verbonden met internet. Voor de eigenaren van het vispaleis was het een uitgemaakte zaak dat zij een CAI-aansluiting namen. “Je kunt wel een abonnementje afsluiten in een telecomwinkel”, vertelt Peter van den Berg, “maar als je iets groots neerzet, moet je groot denken. Als er twee bussen met bezoekers leegstromen die allemaal onze Wifi willen gebruiken, moet dat vlekkeloos gaan. Dan red je het niet met een switchje, routertje of modempje. Dan wil je gewoon het snelste en betrouwbaarste internet bieden.”Beleving staat centraal, maar we willen natuurlijk ook de mooiste vis op een leuke manier verkopen”, vertelt Peter van den Berg. CAI Contact nam in de eindfase van de bouw een kijkje achter de schermen van Harderwijks nieuwste publiekstrekker.
Enorme bundel
Wie achter de schermen van het bedrijf kijkt, raakt onder de indruk van de technische infrastructuur. In drie zogenaamde ‘patchkasten’ komt een enorme bundel kabels bij elkaar. “Eigenlijk alles gaat hier digitaal. Kassa’s, pinautomaten, telefonie, dataverbindingen, geluid, presentatiesystemen, er werken meer dan twaalf verschillende leveranciers in deze drie kasten”, aldus Peter van den Berg. Wie goed naar de vele bestelbussen op de parkeerplaats kijkt, ziet opvallend veel bedrijven uit Harderwijk. “Je vindt het buiten de stad vast wel eens goedkoper, maar onze visie is: je leeft van de stad, je eet van de stad, je geeft aan de stad. Er lopen dus heel wat mensen op de bouw die we kennen als klant uit de winkel.”
Stad Harderwijk
De plannen voor wat nu in de volksmond ‘het vispaleis’ heet, ontstonden in 2007. Toen was het idee om van een grote botter een viswinkel te maken. Later bleek een bedrijfsverplaatsing noodzakelijk en werden de plannen aangepast. De nieuwe locatie aan de Stephensonweg was een prima optie om alle ideeën van vader en zoon te realiseren. “Mijn vader en ik zijn allebei vakidioten, onze ideeën kwamen allemaal samen in dit pand. We wilden heel graag een ‘terug in de tijd’ uitstraling en dat is gelukt. Wat ons betreft heeft het ook een uitstraling naar buiten, het is goed voor de stad Harderwijk.”
Palingrokerij en Vishandel Dries van den Berg