‘Blik op parkeren in Harderwijk’ vastgesteld

Op 18 februari heeft het college het onderdeel Parkeren: ‘Een Blik op Parkeren in de gemeente Harderwijk’ vastgesteld. De laatste parkeervisie dateerde van 2012 en met alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit en parkeren, was deze visie op parkeren toe aan vernieuwing. 

“We zien bijvoorbeeld dat de parkeerdruk in hoge mate toeneemt terwijl de (leef)ruimte beperkt is. Dat maakt dat we anders moeten gaan kijken naar parkeren”, zegt wethouder Mazier

Deze visie geeft antwoord op de vraag hoe we de bereikbaarheid en leefbaarheid in Harderwijk en Hierden kunnen verbeteren, nu en in de toekomst. “Een mooi voorbeeld daarvan is het parkeren aan de rand van de stad. Hiermee blijft Harderwijk gastvrij voor bezoekers die met de auto komen. De binnenstad zelf wordt het domein van fietsers en voetgangers, we zorgen voor goed openbaar vervoer en auto’s parkeren iets verderop”, aldus de wethouder.
 
Actualisatie noodzakelijk
De nieuwe visie op parkeren was om verschillende redenen toe aan actualisatie. Het laatste gemeentelijk mobiliteits- en parkeerbeleid dateert uit 2012. Sindsdien hebben veel belangrijke ontwikkelingen elkaar opgevolgd, waardoor het oude parkeerbeleid op verschillende punten aan actualisatie toe is. Dit geldt ook voor de regels voor uitgifte en criteria van de parkeervergunningen- en ontheffingen.

De komende jaren blijft de behoefte aan nieuwe woningen onverminderd groot. We hebben in de gemeente echter steeds minder ruimte om uit te breiden. Door de hoogte in te gaan blijft naar verhouding meer ruimte over voor groen en voorzieningen. Dit vraagt ook om een andere kijk op de manier waarop we omgaan met parkeren en de parkeernormen die we hiervoor stellen.

Het mobiliteitsbeleid uit 2012 stelt dat bestemmingen in Harderwijk goed bereikbaar moeten zijn voor gemotoriseerd vervoer en dat op de bestemming voldoende parkeergelegenheid aanwezig moet zijn. Dit is inmiddels achterhaald. We zetten volop in op het verbeteren van de leefbaarheid en Harderwijk als loop- en fietsstad. We gaan voor een gezonde leefomgeving waarin we lopen, het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer meer stimuleren. 

Parkeren is onderdeel van de Omgevingsvisie
De Omgevingsvisie bevat de hoofdlijnen van het gemeentelijk beleid. Het onderdeel Parkeren ‘Een blik op parkeren in de gemeente Harderwijk’ is hier een verdere uitwerking van. Het bevat een verdere detaillering van beleid en maatregelen die uitvoering geven aan de gestelde ambities en doelen in de Omgevingsvisie.
 
Van visie naar uitvoering
Met de vaststelling van deze visie gaan we de komende jaren de aspecten uit de uitvoeringsagenda verder uitwerken. Onder voorbehoud van de benodigde financiering door de gemeenteraad starten we dit jaar onder andere met een onderzoek naar de mogelijkheden om het parkeerterrein Westeinde uit te breiden.  Ook starten we dit jaar met het actualiseren van de spelregels- en uitgiftecriteria voor de parkeervergunningen. Ook treffen we dit jaar de voorbereidingen voor een uitbreiding van het vergunninggebied in het Waterfront en blauwe zone parkeren in de Zeebuurt. Vanzelfsprekend betrekken we de verschillende belanghebbenden tijdig.
 
Waar kan ik de documenten vinden
Het vastgestelde onderdeel Parkeren wordt uiterlijk op 26 februari gepubliceerd op de website van het Omgevingsloket onder het kopje ‘Regels op de kaart’. Aanvullend daarop is deze ook op onze website geplaatst: www.harderwijk.nl/onderdeelParkeren