Exporteert u vanuit Nederland goederen naar ondernemers in andere EU-landen? Dan is deze levering belast met 0% BTW.
Er is sprake van een intracommunautaire levering als u aan twee voorwaarden voldoet:De afnemer van de goederen betaalt in zijn land BTW over deze intracommunautaire verwerving. De voorwaarden wijzigen per 1 januari 2020.
De goederen worden vervoerd naar een ander EU-land. Dit moet u kunnen aantonen aan de hand van uw administratie. Bijvoorbeeld met bestelformulieren, orderbevestigingen en transportpapieren. Uw afnemer kan een BTW-identificatienummer uit een ander EU-land overleggen.
De intracommunautaire levering moet u aangeven op uw BTW-aangifte. Ook vult u een Opgaaf intracommunautaire prestaties in.
Wat verandert er per 1 januari 2020?
U moet het correcte BTW-identificatienummer van uw afnemer hebben en gebruiken in uw listing (opgaaf intracommunautaire prestaties).
Er geldt een bewijsvermoeden van vervoer naar de andere lidstaat. Dat is van toepassing als de leverancier minimaal twee onafhankelijke bewijsstukken in zijn dossier heeft die niet tegenstrijdig zijn. Van deze bewijsstukken moet minimaal een document een vervoersdocument zijn. Denk aan een getekende CMR-brief, transportfactuur, bankafschrift voor de betaling van het transport of een polis van de transportverzekering. Regelt de afnemer het vervoer, dan moet de leverancier een schriftelijke ontvangstverklaring van de afnemer in zijn bezit hebben. Een zogenaamde afhaalverklaring is niet meer voldoende.
Tip: Zorg dat u beschikt over een correct BTW-identificatienummer van uw afnemer.
Bron: Redactie Accountantsportal