Door Harry Schipper – Een meerderheid van de Harderwijkse gemeenteraad wil dat de verouderde verkeersregelinstallaties aan de Oranjelaan, ter hoogte van het Shell-tankstation worden vervangen door intelligentere versies.
In een motie, die deze donderdagavond aan de orde komt tijdens de raadsvergadering, roept het CDA het college van B en W op om met de provincie Gelderland in overleg te gaan om op de drie kruispunten de intelligente verkeersregelinstallaties te plaatsen. De provincie is namelijk eigenaar van de provinciale weg N303 en daarmee ook verantwoordelijk voor het vervangen en beheren van de stoplichten aan deze weg.De beoogde nieuwe ‘stoplichten’ kunnen communiceren met voertuigen en fietsen, waardoor het verkeer op de drie vlak bij elkaar liggende kruispunten met op- en afritten van de A29 en met het Engelserf en de Beneluxlaan efficiënter kan worden geregeld
CDA-raadslid Gerdien Morren, die de motie indient, krijgt daarbij op voorhand steun van de raadsfracties van D66, PvdA, Harderwijk Anders en GroenLinks. Zij dienen de motie mede in. Morren kwam op het idee, omdat al bekend was dat de verkeersregelinstallatie van de N303 met beide afritten van de A28 en het Engelserf vervangen zullen worden bij de reconstructie van het grote kruispunt. Volgens haar is een goede bereikbaarheid en doorstroming voor de bewoners en ondernemers in Harderwijk belangrijk. Bovendien zorgt een efficiënte verkeersafhandeling op de drukke kruispunten voor vermindering van de uitstoot van CO2.
Ook het fietsverkeer profiteert van de nieuwe slimme stoplichten, omdat fietsers eerder worden ‘gezien’. Zij kunnen fietsers daardoor eerder, sneller of langer ‘groen’ geven. Zulke oplossingen stimuleren dan weer het fietsgebruik is de achterliggende gedachte. Ook de wachttijden voor automobilisten kunnen korter. Het is zelfs mogelijk om specifieke voertuigen prioriteit te geven.