Harderwijk Anders stelt schriftelijke vragen over zichtbaarheid van 24 uur Hanze & Museumnacht 2024

Ingezonden: Harderwijk Anders verwacht van Heerlijk Harderwijk, dat zij van het beschikbaar gestelde budget een proactieve en effectieve promotie uitvoeren voor Harderwijk en Hierden. Bijvoorbeeld van belangrijke evenementen zoals "24 uur Hanze & Museumnacht.

Dit houdt in: tijdige en prominente zichtbaarheid op de website, samenwerking met toeristische partners (hotels, restaurants, attracties, VisitVeluwe en Hazesteden Marketing) voor arrangementen en promoties, en een duidelijke strategie om toeristen via diverse (digitale) kanalen zoals social media en nieuwsbrieven te bereiken.

Op zaterdag 26 oktober wordt 24 uur Hanze en de Museumnacht georganiseerd, een belangrijk evenement in het kader van Hanzestad Marketing en de herfstvakantie. De timing van dit evenement biedt een uitstekende kans om toeristen, die in deze periode al in onze regio verblijven, en dagrecreanten naar Harderwijk te trekken.

Evenementen als deze dragen bij aan de toeristische profilering van onze stad en kunnen economisch van grote waarde zijn voor onze gemeente. Toch constateert Harderwijk Anders dat er, drie dagen voor de aanvang, net als bij de start van het Hanzejaar 2023, onvoldoende zichtbaarheid is voor dit evenement op de website van Heerlijk Harderwijk. Wat je als stad wilt etaleren, moet niet alleen zoek en vindbaar zijn, maar vooral opvallend zichtbaar.

Concrete observaties
  • Ontbrekende zichtbaarheid op de homepage van HeerlijkHarderwijk.nl: Ondanks dat 24 uur Hanze en de Museumnacht iconische evenementen zijn, wordt hierop niet gewezen op de homepage van HeerlijkHarderwijk.nl. Dit is, wat Harderwijk Anders betreft, zorgelijk, omdat bezoekers vaak de homepage gebruiken voor een snelle oriëntatie over wat er te doen is in Harderwijk. Een dergelijk evenement zou juist prominent in de digitale etalage moeten staan.
  • Weinig tot geen promotie bij verblijfsaccommodaties: Bij hotels en andere verblijfsaccommodaties, zoals Baars, Monopole en Van der Valk, ontbreekt een verwijzing naar de Museumnacht in hun arrangementen. Dit is een gemiste kans, aangezien het tijdstip van het evenement zich uitstekend leent voor arrangementen met een overnachting.
Deze observaties roepen de vraag op waarom er geen sterkere focus is op de promotie van dit evenement, juist nu er structureel budget wordt gevraagd voor Heerlijk Harderwijk.

Vragen
  1. Waarom wordt het event 24 uur Hanze & Museumnacht 2024 niet prominent op de homepage van HeerlijkHarderwijk.nl vermeld, terwijl dit een groot evenement is dat toeristen en dagrecreanten kan aantrekken in de herfstvakantie? Heeft u hier actief op gewezen bij de verantwoordelijke partner Heerlijk Harderwijk?
  2. Is er door Heerlijk Harderwijk, online en/of offline, betaalde promotie gevoerd voor het evenement met gebruik van het door de gemeenteraad beschikbaar gestelde budget? Zo ja, met welk bedrag en wat waren de resultaten in oplage of bereik en kliks naar de website?
  3. Waarom wordt dit evenement, dat perfect past in de herfstvakantieperiode, niet actief gepromoot door de verblijfsaccommodaties in Harderwijk? Zijn overnachtingslocaties en andere toeristische attracties zoals Dolfinarium en Kok Experience voldoende betrokken bij de organisatie en het uitdragen van dit event?
  4. Hoe verklaart het college dat evenementen 24 uur Hanze & Museumnacht 2024 niet optimaal worden benut in de online communicatie, ondanks de budgetten die voor 2024 beschikbaar zijn gesteld voor Heerlijk Harderwijk? Was het budget voor 2024 ontoereikend of is er een andere reden waarom een groot, imago-bepalend evenement zoals dit, waarbij vele partners betrokken zijn, niet prominent in de digitale etalage staat?
  5. Welke evenementen kregen en/of krijgen, wél voldoende aandacht en zichtbaarheid via de homepage van Heerlijk Harderwijk? Waarom is er gekozen voor deze prioritering en specifiek voor een verminderde aandacht voor de 24 uur Hanze en Museumnacht?
  6. Gezien het structureel gevraagde budget voor Heerlijk Harderwijk vanaf 2025, wat zijn de plannen om de online zichtbaarheid en promotie van belangrijke evenementen in de toekomst te verbeteren? Welke instructies bent u van plan de (gewenste) directie van Heerlijk Harderwijk mee te geven om dit soort zichtbaarheid in de toekomst te waarborgen?

Met vriendelijke groet,
Christel van der Stouw
Namens de fractie van Harderwijk Anders