Door Harry Schipper – De politieke partijen staan unaniem en pal achter het ‘Koersdocument Woonwagens 2021’, waarin Harderwijk de koers uitzet om binnen vijf jaar te komen tot een of meer woonwagencentra met 65 tot 85 standplaatsen voor woonwagens.
Hoewel de zoektocht nog moet beginnen, kwamen tijdens de bespreking van het koersdocument in de commissie ruimte al een paar locaties voorbij, waaronder de Parallelweg, de Zandlaan, de Kleine Mheenweg en de Wikkemeen. De locatie aan de Zandlaan leek wethouder Jeroen de Jong op voorhand niet zo geschikt, ‘omdat er daar langs drie kanten geluidsschermen moeten komen’. “Dat lijkt mij niet zo geschikt voor het woon- en leefklimaat”, vond hij.De eerstvolgende stappen zijn een zoektocht naar geschikte locaties voor de woonwagencentra en het opstellen van toewijzingsregels voor woonwagens en standplaatsen
De Jong wilde sowieso niet ingaan op de vraag welke locaties in beeld zijn, omdat dit de discussie over de andere zaken die geregeld moeten worden en vragen die beantwoord moeten worden, zou vertroebelen.
Het is een oude wens van de woonwagengemeenschap om meer woonwagencentra, of één groot woonwagencentrum in Harderwijk te realiseren. De gemeenteraad maakt zich hier ook hard voor. De gemeente is namelijk verantwoordelijk voor de huisvesting van woonwagenbewoners.
Sinds gemeenten door de afschaffing van de landelijke Woonwagenwet in 1999 verantwoordelijk zijn voor de huisvesting is het aantal standplaatsen in het nieuwe millennium landelijk eigenlijk alleen maar afgenomen. In veel plaatsen werd al langer een soort ‘uitsterfbeleid’ gehanteerd. Dat uitsterfbeleid mag helemaal niet, oordeelde het College voor de Rechten van de Mens. En ook de Europese Commissie sprak zich ertegen uit. Reden voor de rijksoverheid om een nieuw beleidskader uit te stippelen voor gemeenten, waarbij gemeenten zo goed mogelijk rekening moeten houden met de wensen van de woonwagenbewoners.
En die willen graag nieuwe woonwagencentra, waar familieleden lekker dicht bij elkaar kunnen staan om zo beter voor elkaar te kunnen zorgen. Vorig jaar werd al duidelijk dat er in Harderwijk behoefte is aan een stuk of zeventig nieuwe standplaatsen. Er werd een vereniging opgericht, de Harderwijkse Vereniging tot instandhouding van de Woonwagen Cultuur (HVWC) waarmee de gemeente nu veelvuldig overleg voert om de wensen van de woonwagenbewoners goed in beeld te hebben.
Hun belangrijkste wensen zijn meer standplaatsen, omdat er nu veel te weinig voor zijn en kinderen van woonwagenbewoners vaak niet bij hun ouders kunnen staan. En er is ook onvrede over de huidige toewijzingssystematiek.
In de commissievergadering werd het de politici ook duidelijk dat er een derde wens hoog op de verlanglijst staat van de woonwagenbewoners: een verenigingsgebouw. “Van levensbelang”, bracht één van hen naar voren. In het gebouw willen ze elkaar kunnen ontmoeten, maar ook hun rituelen kunnen uitvoeren. Ook is zo’n gebouwtje dé plek waar woonwagenbewoners bijeenkomen bij begrafenissen. Behoefte aan een eigen school hebben ze juist niet. “Onze kinderen zijn nu goed geïntegreerd en dat willen we graag zo houden”, onderstreepte HVWC-bestuurder De Ruiter. Of het mogelijk is om op een woonwagencentrum een verenigingsgebouw te realiseren is volgens de wethouder een zaak van de gemeenteraad. “De raad moet aangeven of zij dat wil, welke functies het krijgt, hoe de exploitatie geregeld gaat worden en of ze bereid is geld beschikbaar te stellen”, aldus De Jong.
Het nu opgestelde koersdocument is opgesteld door de gemeente in overleg met de HVWC en de woningcorporaties Uwoon en Omnia Wonen. Er staan acht punten in. Zo willen de woonwagenbewoners graag kiezen tussen een huur- of een koopstandplaats. De huidige standplaatsen in Harderwijk zijn allemaal in bezit van de woningcorporaties, die ze met en zonder huurwoonwagen verhuren. Waar het gaat om koopkavels, moeten die beschikbaar (en betaalbaar) blijven voor de lokale woonwagengemeenschap. Daarom moeten er ook nieuwe toewijzingsregels komen. Om de kavels betaalbaar te houden, wordt nu gekeken of de grond bijvoorbeeld in erfpacht kan worden uitgegeven.
Naar verwachting is in het tweede kwartaal de zoektocht naar locaties afgerond en wordt ook duidelijk welke locatie de voorkeur geniet. Al wil de gemeente daarover liever niet vroegtijdig iets bekendmaken, al was het maar omdat zulk nieuws de prijs kan opdrijven van grond die daarvoor nog moet worden aangekocht.
(Woonwagenkamp Boomkamp Harderwijk)