Harderwijk slecht voor fietsveiligheid: zorgen om stijgend aantal ongevallen

De fietsveiligheid in Harderwijk staat onder druk. Uit een recent onderzoek blijkt dat de stad op de tweede plek staat als meest onveilige fietsgemeente in Gelderland. Dit resultaat baart zorgen, vooral nu het aantal fietsongevallen blijft toenemen. Gemeentebelang heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders over de oorzaken en mogelijke oplossingen voor dit probleem.
 

Harderwijk scoort slecht in onderzoek naar fietsveiligheid 

Uit het onderzoek van verzekeringswebsite Independer blijkt dat Harderwijk een van de meest onveilige gemeenten in Gelderland is voor fietsers. Waar het landelijk gemiddelde op 10,6 fietsongevallen per 10.000 inwoners ligt, scoort Harderwijk maar liefst 14,9. Dit plaatst de stad op de tweede plek van de lijst. Vooral de betrokkenheid van auto's bij deze ongevallen is zorgwekkend, met bijna 60% van de incidenten waarbij een auto in het spel is. Elektrische fietsen spelen ook een rol, met 17% van de fietsongevallen waarbij deze voertuigen betrokken zijn.
 
Mark de Lange, fractievoorzitter van Gemeentebelang, maakt zich grote zorgen over de fietsveiligheid in Harderwijk en vraagt het college om actie te ondernemen. Een van de mogelijke oorzaken voor het hoge aantal ongevallen is de STOMP-strategie, die sinds 2022 wordt gehanteerd om meer mensen te laten wandelen en fietsen. Dit heeft geleid tot meer kwetsbare verkeersdeelnemers op de weg, wat mogelijk bijdraagt aan het aantal ongelukken. Gemeentebelang vraagt het college om hun visie hierop te geven en te onderzoeken of de huidige aanpak moet worden aangepast.
 
Verkeersveiligheid blijft achter door slecht onderhoud en gemakzucht 
Naast zorgen over fietsveiligheid wijst Gemeentebelang ook op problemen met de algemene verkeersveiligheid in Harderwijk. De fractie vindt dat slecht onderhouden wegen en overhangend groen bijdragen aan gevaarlijke situaties. Fietspaden en rotondes zijn vaak in slechte staat, waardoor fietsers meer bezig zijn met het vermijden van obstakels dan met het verkeer. Volgens Gemeentebelang moet verkeersveiligheid voorop staan bij het onderhoud van de stad.
 
Daarnaast speelt ook het gedrag van verkeersdeelnemers een rol in de onveiligheid. Gemeentebelang merkt op dat fietsers vaak roekeloos handelen, bijvoorbeeld door voorrang te nemen op rotondes zonder goed te kijken, of zonder verlichting te rijden. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties, vooral wanneer automobilisten niet alert genoeg zijn. De fractie pleit daarom voor een lokale campagne om zowel fietsers als automobilisten bewust te maken van hun verantwoordelijkheid in het verkeer.

Schriftelijke vragen aan B&W


Aan het College van Burgemeester en Wethouders
Postbus 149
3840 AC Harderwijk
 
Betreft: schriftelijke vragen ex artikel 32 van de organisatieverordening van de
Gemeenteraad van Harderwijk over fietsveiligheid gemeente.
 
Harderwijk, 27 augustus 2024
 
Uit een recent onderzoek van verzekeringswebsite Independer blijkt dat Harderwijk erg slecht scoort als het gaat om het zijn van een veilige gemeente voor fietsers.

Landelijk worden er 10,6 ongevallen per 10000 inwoners gemeld waar fietsers bij betrokken zijn. In Gelderland is 8,6 het gemiddelde. Harderwijk scoort 14,9 en bezet daarmee de 2e plek als meest onveilige fietsgemeente in Gelderland. In bijna 60% van de ongevallen is een auto betrokken. Het aandeel elektrische fietsen bij fietsongevallen in Gelderland is 17%. Kortom, reden voor een aantal vragen aan het college.
 
Is het college bekend met het onderzoek? Zo ja, geeft dit reden tot zorgen en wordt het onderzoek gebruikt bij gesprekken met ambtenaren en specifiek de ambtenaren van de afdeling verkeer? Zo nee, kan het college aangeven wanneer dit onderzoek besproken gaat worden met betrokken ambtenaren?

Volgens Gemeentebelang kan één van de oorzaken zijn, dat we sinds 2022 proberen om alles S.T.O.M.P. te regelen als het gaat om verkeersbewegingen. Door inwoners en bezoekers in Harderwijk zoveel mogelijk te motiveren om stappen en te trappen, krijgen we meer kwetsbare verkeersdeelnemers. Dit lijkt te resulteren in een extreem hoog percentage fietsongevallen in het verkeer. Wat is de visie van het college op het hoge percentage fietsongevallen in het verkeer?

Een aantal adviesbureaus die gemeenten bijstaan in mobiliteitsoplossingen is vooral gericht op de ideale verkeersstromen. Hoe bereikbaar zijn plekken, hoe aantrekkelijk zijn routes, komen er hubs, hoe sluit het ov aan op privé verkeer? Volgens Gemeentebelang missen we hierbij de schakel verkeersveilgheid. Door welke adviesbureaus laat het college zich adviseren als het gaat om mobiliteitsoplossingen?

In de ogen van Gemeentebelang laten we een hoop liggen op het gebied van onderhoud van groen en grijs. Lange, uitstekende takken, struiken en onkruid zorgen op meerdere plekken regelmatig voor gevaarlijke, onoverzichtelijke situaties. Ook het straatwerk laat op veel plekken te wensen over. Op fietspaden en rotondes bijvoorbeeld is een fietser dan meer bezig met slecht asfalt te omzeilen dan met op het verkeer letten. Nu gaan we in de Kadernota-besprekingen, ombuigingsgesprekken en mogelijk ook in de begroting spreken over onderhoud aan groen en grijs. Is het college het met Gemeentebelang eens dat verkeersveiligheid boven slecht onderhouden groen en slecht onderhouden grijs dient te staan?

De fractie van Gemeentebelang denkt bovendien dat gemakzucht onder fietsers bijdraagt aan de vele fietsongevallen. In Harderwijk zijn er (volgens ons) geen rotondes waarbij automobilisten geen voorrang hebben. Fietsers weten dit ook en ‘nemen’ vaak voorrang (zonder te kijken). Hetzelfde geldt voor het rijden zonder verlichting. Of het in volle vaart gebruik maken van de elektrische trapondersteuning. Automobilisten kunnen volgens Gemeentebelang vaker bewust worden gemaakt van fietsers in het verkeer. Is het college bereidt om hier een lokale campagne voor op te zetten?

Namens de fractie van Gemeentebelang,
Mark de Lange