Door Harry Schipper – De initiatiefgroep Knarrenhof Harderwijk is deze week een intensieve lobby gestart om alsnog een Knarrenhof gerealiseerd te krijgen in het Waterfront.
Tot tweemaal toe zijn plannen voor een Knarrenhof in de Stadswerven van het Waterfront door B en W naar de prullenbak verwezen, omdat ze een tekort van vier ton vertonen. En omdat er te weinig parkeerruimte resteert.Zeker met de zeven miljoen rijkssubsidie voor meer betaalbare huizen in het Waterfront, waarvoor nu een nieuwe plan wordt getekend, denken ze dat een Knarrenhof daar nu wél prima in past
Inmiddels hebben zich al zo’n 150 huishoudens, in totaal 240 mensen, zich opgegeven voor deze bijzondere woonvorm, waarbij de bewoners zonder verplichting extra naar elkaar omzien en helpen als dat nodig is. In heel Nederland staan al 24 duizend mensen ingeschreven voor een Knarrenhof.
Het idee voor een Knarrenhof kwam van de lokale PvdA-fractie. Kartrekker is voorzitter Doris Goosen. Zij vormt samen met Wim Kroeze, Henriëtte Maas, Cas van Jeveren en Jan Mons de initiatiefgroep, daarbij gesteund door professionals die de eerste Nederlandse Knarrenhof in Zwolle hebben gerealiseerd.
De groep kreeg voor haar idee unaniem steun van de Harderwijkse gemeenteraad die B en W opdracht gaf te onderzoeken of een Knarrenhof in Harderwijk mogelijk is. Behalve het Waterfront ziet de groep ook mogelijkheden in het gebied Nieuw Weiburg bij het NS-station. “Daar kunnen wel twee Knarrenhoven komen”, meent Goosen.
Zij vertelt dat net als in Harderwijk de meeste initiatiefnemers voor een Knarrenhof tegen het probleem aanlopen dat de grondprijzen te hoog zijn. “Bovendien is zowat alle grond weggeven aan projectontwikkelaars die daarvoor verdienmodellen hebben gemaakt”, stelt Goosen. “Daardoor zit te hele woningmarkt op slot en zijn woningen voor starters en senioren onbereikbaar geworden. Dat moet echt anders.”
Goosen meent dat een Knarrenhof volledig voldoet aan het begrip betaalbare woningen en daarom best een klein deel aan steun mag ontvangen van de zeven miljoen rijkssubsidie voor meer betaalbare woningen in het Waterfront. “En als de gemeente zelf ook een financiële impuls geeft aan deze woonvorm, dan heeft de provincie al toegezegd ook een bijdrage te leveren. Daarmee zou een mogelijk nog resterend tekort kunnen worden opgelost”.
De initiatiefgroep heeft ook een enquête gehouden onder de ingeschreven Harderwijkers. Daaruit blijkt dat er binnen deze groep aanmerkelijk minder behoefte is aan het hebben van een auto dan de norm van anderhalve auto per huishouden die de gemeente hanteert om te berekenen hoeveel parkeerplaatsen er aangelegd moeten worden.
De groep is nu druk bezig met het voeren van gesprekken met de raadsfracties. Die moeten waarschijnlijk volgende maand al hun oordeel vormen over de nieuwe aangepaste bouwplannen voor het Waterfront. Belangrijk argument om steun te verwerven voor het concept van de Knarrenhof is de hogere zelfredzaamheid van de bewoners. Goosen: “Zo is er berekend dat de gemeente per Knarrenhof-bewoner zeker 750 euro per jaar bespaart op WMO-kosten, omdat ze langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Ook zorgverzekeraars besparen, omdat de woningen al zijn aangepast voor mensen met een zorgvraag en omdat de bewoners vaak zelf de burenhulp organiseren. Ze maken daardoor minder snel gebruik van bijvoorbeeld een regiotaxi of dagbesteding.
De initiatiefgroep heeft zich inmiddels verzekerd van de steun van wooncoöperatie Uwoon, die bereid is om het percentage sociale huurwoningen in een Knarrenhof te realiseren.
Lees ook:
B en W: ‘Knarrenhof past niet in Waterfront’ Harderwijk
Een Knarrenhof in het Waterfront?