Inwoners tevreden over Harderwijkse gemeentebestuur

Door Harry Schipper – Inwoners van Harderwijk en Hierden geven aan het gemeentebestuur het rapportcijfer 6,7, zo blijkt uit een ‘stadsenquête’ naar de tevredenheid over - en ervaringen met het Harderwijkse gemeentebestuur.

De enquêteurs trokken uit de uitkomsten van het tevredenheidsonderzoek ook conclusies en kwamen met aanbevelingen, zoals het verhogen van de bekendheid van het college van B&W en om ervoor te zorgen dat iedereen zich gehoord voelt vóórdat gemeentelijke beslissingen vast komen te staan

Onderzoek- en adviesbureau Enneüs had de vragen bedacht en de enquête uitgevoerd. De opdracht die ze van het gemeentebestuur hadden gekregen was om inzichtelijk te maken van wat er goed gaat in de gemeentelijke dienstverlening en waar mogelijkheden liggen om die te verbeteren. Ze moesten vooral nagaan hoe de inwoners van Harderwijk hun betrokkenheid bij de stad beoordelen en in welke mate ze vertrouwen hebben in het gemeentebestuur.

“We hebben een peilstok gestoken bij onze inwoners. Dat is zo afgesproken bij het coalitieakkoord”, licht burgemeester Jeroen Joon de reden voor de enquête van dit jaar toe. De bedoeling is de enquête over twee jaar nog eens te herhalen. “Dit jaar wordt er vooral gekeken naar trends”.

Joon toont zich tevreden over de uitkomsten van het onderzoek. “Ik ben vooral tevreden over het feit dat mensen zeggen dat ze zich in Harderwijk vrij en zichzelf kunnen zijn. Dat ze zich prettig voelen om hier te wonen”. De kersverse burgervader benoemt in dit verband ook specifiek de gastvrijheid van Harderwijkers en Hierdenaren. “Ik zie dat als ik door de stad loop bijvoorbeeld aan de vele bankjes die buiten voor de huizen staan. Dat is niet zomaar: het betekent dat inwoners met elkaar in gesprek gaan”.

Over het rapportcijfer dat de gemeente  kreeg voor haar dienstverlening is Jeroen Joon al helemaal te spreken . “Een 7,1. Dat is best een mooi cijfer. Daarin zitten cijfers van mensen die héél erg tevreden zijn, maar ook van mensen die helemaal niet tevreden zijn en zich onvoldoende voelen geholpen. Er blijft voor ons dus altijd werk aan de winkel”.

De onderzoekers kwamen met een aantal conclusies waar vier aanbevelingen uitrolden. Zo zou het gemeentebestuur de participatie van inwoners meer moeten stimuleren en daarvoor ook meer passende participatiemogelijkheden moeten aanbieden. De bekendheid van het college van B en W moet ook omhoog, bevelen de onderzoekers aan. Zij vinden verder dat er meer inzet moet komen om ‘iedereen mee te laten doen en zich gehoord te voelen (voordat beslissingen vaststaan)’.

Uit de stadsenquête komt verder naar voren dat omgerekend één op de tien inwoners teksten en informatie van de gemeente niet begrijpelijk vindt en wel eens hulp nodig heeft bij het invullen van formulieren. Een kwart van de ondervraagde inwoners is ontevreden over de oplossingsgerichtheid van de gemeente en ontvangt informatie niet altijd op het moment dat het nodig is.

Specifiek gevraagd naar het vertrouwen in het college van burgemeester en wethouders  rolt het rapportcijfer 6,7 uit de bus. Daarbij geeft 44 procent van de ondervraagden aan het college niet te kennen. Iets minder dan de helft van de ondervraagden vindt het college ‘zichtbaar’ en heeft daarin vertrouwen. Iets meer dan een kwart vindt bovendien dat het college doet wat ze zegt.