Je hoeft dus geen ondernemer te zijn om ondernemend te zijn. Een eigen bedrijf is dus geen must om lid te worden. (Bron: Bold Projecten)
‘Veel ondernemersclubs richten zich vooral op jonge mensen en op uitbreiding van je netwerk. Als je ouder wordt, heb je al een netwerk en isSinds 2010 kent Harderwijk e.o. een bijzondere netwerkclub, geen lange vergaderingen, oeverloos gebral en verplichte presentaties, wel goed bezochte, niet allerdaagse activiteiten, betrokken leden en veel inspirerende gesprekken, JongBelegen doet het al vijf jaar allemaal net even anders.
uitbreiding daarvan geen doel op zich. Wel bezit je een schat aan ervaring en kennis om te delen. Zoals zo vaak zit de kracht in de combinatie. Maar er was eigenlijk geen club in Harderwijk die jonge honden en oude rotten van alle leeftijden met elkaar verbond. Dus besloten vijf ondernemende types zelf een nieuwe club op te richten. Zo is JongBelegen ontstaan’, aldus voorzitter Marieke Stijkel.
JongBelegen is een actieve groep van bijna zestig ondernemende mensen. Veel van hen zijn al lid sinds de start. ‘Het verloop is laag, datFeest
zegt iets over de sfeer. Ik ben pas sinds dit jaar voorzitter, maar daarvoor was ik al wel lid. De activiteiten van de club mag je rustig scharen
in de categorie “dingen die je anders niet snel zou (kunnen) doen”. Het is iedere keer weer een feest.’
Dat het feestjes zijn, blijkt wel uit een greep uit de activiteiten: met 16 Cessna-vliegtuigjes een dagje op en neer naar Ameland, een 4x4-evenement in Fürstenau, volledig verzorgde arrangementen naar verschillende musicals, Cirque du Soleil en het Rijksmuseum, een Rib Rally met boten die met 90 km per uur over het Markermeer scheren, met helikopters naar de Koperen Hoogte om daar te golfen en te eten… Het zijn inderdaad geen alledaagse uitstapjes.
Er zijn ook terugkerende onderdelen met een steeds wisselende invulling, zoals de Nieuwjaarsborrel en het jaarlijkse surprise event. Marieke:Verbinding maken
‘En soms komt een van de leden zelf met een mooi evenement. Zo waren we vorig jaar te gast bij de KNRM, de Reddingsbrigade, voor een unieke blik achter de schermen. Dat was ons zonder die zakelijke connectie nooit gelukt.‘ Het belangrijkste van de uitjes is dat er in een gemoedelijke sfeer als vanzelf verbindingen ontstaan. Zowel op persoonlijk als zakelijk vlak. ‘Vergaderen doen we liever niet, en als het dan toch moet het liefst in de bus ergens naartoe’, lacht Remco Aldenkamp.
De activiteiten zijn vooral gericht op interactie. De gedachte daarachter is even sterk als simpel: om specifieke bedrijfskwesties te bespreken, is vertrouwen nodig. Als je bijzondere ervaringen hebt gedeeld, ontstaat een andere, meer vriendschappelijke band. Die verlaagt de drempel om elkaar op te zoeken of te bellen. ‘Het werkt echt. Ook buiten JongBelegen-activiteiten om weten leden elkaar te vinden. Er komt concreet handel uit. En vriendschappen. ‘Maar,’ benadrukt de voorzitter, ‘je hoeft geen ondernemer te zijn om ondernemend te zijn. Een eigen bedrijf is dus geen must om lid te worden. Als je enthousiast bent, keyfunctionaris bent én ondernemend, af en toe een dag vrij kunt nemen om iets écht bijzonders te doen, houdt van lekker eten en drinken en graag goede gesprekken voert met inspirerende mensen, dan is JongBelegen iets voor jou. Ga gerust eens mee als introducé. Dat kan altijd!’In goed vertrouwen
Marieke doet als voorzitter graag in het bijzonder een oproep aan ondernemende vrouwen uit de regio. ‘Hoe gezellig de club ook is, het is wel een behoorlijk mannenbolwerk.’ Lachend: ‘Op zich geen probleem, ik vermaak me al jaren kostelijk. Maar serieus: voor een goede mix, zou het leuk zijn als er meer vrouwen lid worden. Bovendien hebben zij ook op zakelijk vlak andere kwaliteiten dan mannen. Dat levert mijns inziens echt een meerwaarde op. ‘Ondernemende vrouwen gezocht
Informatie
Het lidmaatschap van Jong Belegen is op persoonlijke titel. Per bedrijf of organisatie kunnen slechts twee personen lid worden. Dat garandeert een mooie mix in het ledenbestand. Voor meer informatie: [email protected].
www.jongbelegenharderwijk.nl.
Bron: Bold Projecten
iQOUNT adviseurs en accountants
Koos Alberts Verzekeringen
Ekris BMW