Om maar met de deur in huis te vallen: hoe goed kent u uw klanten? Weet u wat hen bezighoudt? Waar zij mee worstelen? Wat zij graag willen? En wat zij niet willen? Hoe beter u de klanten kent, hoe beter (lees: succesvoller) u hen kunt bedienen.
Ik leer hen graag goed kennen. Zodat ik hen écht goed kan helpen. En dat is uiteindelijk in het voordeel van alle partijen, niet in de laatste plaats in het voordeel van u als opdrachtgever.Het is precies de reden waarom ik (Suzanne van Harten) evoor kies een band aan te gaan met iedere potential die ook maar een beetje interesse heeft in uw bouwproject.
De afgelopen tijd ondervond ik op een heel andere manier hoe belangrijk het is om je klant door en door te kennen. Ik was namelijk toe aan een nieuwe website. En vond het belangrijk om elk van mijn doelgroepen (ontwikkelaars, corporaties, aannemers en gemeenten) zo zorgvuldig mogelijk aan te spreken. Want mijn dienstverlening lijkt generiek, maar ze ziet er voor elk van deze partijen nét even anders uit. Immers, genoemde organisaties verschillen van elkaar qua aard én maatschappelijke rol. En trouwens, toen mijn vorige website live ging, bevonden we ons nog middenin de economische crisis. Inmiddels trekt de markt gelukkig weer aan, wat andere eisen stelt aan mijn opdrachtgevers. En daarmee aan mijn rol als marketeer en verkoopmanager.Mijn nieuwe website
Ik besloot mijn klanten te betrekken bij de totstandkoming van de webteksten. Samen met mijn tekstschrijver stelde ik een vragenlijst op. Aan de orde kwamen onder meer de volgende vragen:‘Met welke uitdagingen hebben jullie te maken?’
- ‘Met welke uitdagingen hebben jullie te maken op het gebied van capaciteit en specifieke kennis?’,
- ‘Welke eisen stellen jullie aan een externe marketing- en verkoopmanager?’ en:
- ‘Wat weerhoudt jullie ervan te werken met een externe marketing- en verkoopmanager?’
De gekozen werkwijze bleek succesvol. De bevraagden namen volop de tijd voor het beantwoorden ervan, met als resultaat een uitstekende kwaliteit van de informatie. Op basis hiervan werd het mogelijk voor elk van de vier doelgroepen een tekst op maat te schrijven, met de juiste woorden en de beste argumenten. De input vergemakkelijkte bovendien het schrijven van alle overige content. De website ging medio september 2015 live. Met daarin verwerkt mijn gerestylde logo: strakker en zakelijker, passend bij mijn focus op b2b.De juiste woorden en argumenten
Ken je klant … we lopen er zo gemakkelijk aan voorbij. Om allerlei redenen. Tijdgebrek bijvoorbeeld. Maar vooral omdat we dénken dat we onze klanten zo onderhand wel kennen. Mijn advies: ga uit van het tegenovergestelde. En leg je oor voortdurend te luister bij je klanten. Waar worstelen zij mee? Wat vinden zij belangrijk? De informatie die dit oplevert, is goud. Goud om te smeden.Leg je oor te luister
Suzanne van Harten
www.suzenzo.nu
P.S. Nogmaals veel dank aan mijn opdrachtgevers die de moeite hebben genomen de vragenlijst in te vullen. Aanvullende tips en adviezen over mijn website zijn natuurlijk altijd welkom!