Gerrit Keus (56) is met zijn winkel Germano Menswear niet meer weg te denken uit Harderwijk. Al dertig jaar lang kleedt hij met zorg en kennis mannen uit de regio.
Hij legt het uit: “Als er een man de winkel in komt lopen, soms voor het plezier, maar vaak omdat hij echt iets nodig heeft en ik hem die kleding aanreik die bijdraagt aan wie hij is. Dat is mooi. Dat voegt toe. Zo’n man loopt blij de winkel uit en in de weken er na, als hij de kleding draagt, daar complimenten over krijgt, zichzelf echt aankijkt in een spiegel, is hij oprecht blij met wat hij ziet. Dat is wat mijn vak zo mooi maakt. Natuurlijk is kleding in eerste instantie een basisbehoefte, maar het is ook zoveel meer. Het kan echt bijdragen aan je zelfvertrouwen en je completeren.”“Het mooiste aan mijn vak is toevoegen aan iets waarvan men niet eens wist dat het ontbrak”, zegt Keus
Een voorbeeld van wat kleding voor een man kan doen? “Een poosje terug kreeg ik een klant uit Utrecht in mijn winkel. Hij had na een hele nare periode, een verslavingsverleden, schoon schip gemaakt. Jarenlang had hij slecht voor zichzelf gezorgd en nu raapte hij zichzelf bij elkaar. Een vriend had hem naar mij gestuurd. Zijn binnenkant was vernieuwd, nu mocht hij ook aandacht geven aan zijn buitenkant. Hij is hier een poos geweest, heeft zichzelf helemaal in het nieuw gestoken en liep met tassen vol kleding zelfverzekerd de deur uit. Geweldig was dat.”
Op zijn achttiende, na een studie detailhandel, begon hij in de modebranche. Eerst als verkoper, daarna als vertegenwoordiger. Toen hij op zijn 25e de kans kreeg om voor zichzelf te beginnen, greep hij die met beide handen aan. Dertien jaar lang zat hij aan de Markt in Harderwijk. De laatste zeventien jaar zit hij aan de Academiestraat, tegenover de oude bibliotheek. Volgens velen een plek ‘buiten de stad’, een slechte keuze, “maar ik wilde die plek al jaren. Aan de looproute van en naar de winkelstraat, met een etalage van 21 meter.” En het bleek de beste keuze. “Ik heb een visie en daar ga ik voor. Of dat eigenwijs is? Misschien, maar dat moet je ook wel een beetje zijn.” Hij luistert echt wel naar adviezen. “Maar dan van mensen wiens mening er voor mij toe doet.”Van markt naar steeg
Zijn personeel is trouw. Onlangs ging er een medewerker met pensioen. “Zij was hier achttien jaar.” Een andere medewerker staat al zeventien jaar in de winkel. Zijn dochter werkt er nu tien jaar. “Ze begon als weekendmedewerker, maar de laatste twee jaar staat ze er fulltime.” Of ze ooit de zaak overneemt? “Dat zou heel leuk zijn, maar het hoeft niet.” Hij is trots op zijn dochter. “Een gouden greep. Dat zag ik vooral in coronatijd. Ze heeft een marketingopleiding gedaan en in de afgelopen twee jaar hadden we haar kennis en kunde echt nodig.”
“Toen ik net begon als verkoper, zei mijn baas: ‘als je een man een broek kunt verkopen, kun je hem alles verkopen’ en dat is zo waar. Als er een klant de winkel in komt lopen, kijk ik hoe hij gekleed gaat en schat ik zijn maat in. Dat is niet bewust, dat gebeurt automatisch. Hij vraagt om de maat die hij al jaren draagt. Ik schat zijn maat anders in en dat zeg ik, maar ik geef hem de gevraagde maat. Als blijkt dat de broek in mijn geadviseerde maat beter staat, geeft dat hem vertrouwen in mijn kennis. Ik zeg altijd tegen mijn personeel: ‘verkopen is overtuigen en overtuigen kun je pas als je kennis hebt.’ De meeste mannen willen geen zes broeken passen, doe ze dat ook niet aan.”Met zorg en kennis
Germano Menswear
Academiestraat 8
3841 ES Harderwijk
www.germano.nl