Vanochtend zijn de eerste drie extra treinen in de spits weer vertrokken van Harderwijk naar Amersfoort, met tussenstop in Nijkerk. Staatssecretaris van Openbaar vervoer en milieu Chris Jansen gaf om 7.16 uur het vertreksignaal van de eerste spitstrein vanaf het station in Harderwijk.
En tijdens de spits in de middag zijn ze weer sneller thuis. NS en de gemeenten op de Noord-Veluwe zijn ontzettend blij met de spitstrein.Met de terugkeer van de spitstreinen zijn forenzen in de regio 10 minuten sneller op Amersfoort Centraal en bijna een half uur sneller op Amsterdam Zuid
Terugkeer
De spitstrein reed eerder al van 2019 tot 2022, maar werd destijds uit de dienstregeling gehaald vanwege het teruggelopen aantal reizigers in de coronaperiode en tekort aan personeel. Sindsdien heeft de regio veel energie gestoken om aandacht vragen voor het belang van de terugkeer van deze trein. Wethouder Mazier van gemeente Harderwijk komt woorden tekort om de betrokkenen te bedanken voor hun inzet. “Dat de spitstrein weer terug is, hebben we te danken aan de gezamenlijke inspanning van collega’s van gemeenten in de Noord-Veluwe, Tweede Kamerleden van NSC en VVD, de NS en ProRail. We hebben er samen voor gezorgd dat onze forenzen nu sneller èn duurzamer op hun bestemming aankomen”, aldus de wethouder.
Mogelijke uitbreiding
Op dit moment rijden er 3 extra treinen in de ochtendspits (tussen 7.00 en 8.30 uur) en drie in de avondspits (tussen 16.30 en 18.00 uur. Als er veel gebruik wordt gemaakt van de spitstrein en het daarmee een succes blijkt te zijn, kunnen de rijtijden mogelijk uitgebreid worden naar 06.00 tot 10.00 uur en 15.00 tot 19.00 uur. “Daarvoor is het wel nodig dat er veel gebruik wordt gemaakt van de spitstrein dus mensen, pak die trein!”, aldus een enthousiaste wethouder Mazier.
Keervoorziening De komst van de spitstrein is voor de Noord-Veluwse gemeenten niet het eindstation. De volgende stap is het realiseren van een keervoorziening. Daarmee kunnen treinen uit de richting van Amersfoort eenvoudig keren bij Harderwijk en kunnen er nog meer treinen gaan rijden. “De laatste tientallen jaren zijn er veel mensen bij gekomen op de Noord-Veluwe. En die groei zet voorlopig nog door. De treinverbinding is daar nog niet in meegegroeid”, zo stelde hij in een eerder verschenen persbericht. Op dit moment de mogelijkheden van het realiseren van de keervoorziening in Harderwijk onderzocht onder leiding van ProRail.
Woningbouw De komende jaren worden er veel nieuwe woningen in de regio gebouwd. De herintroductie van de extra Sprinters kan de toename van het aantal Veluwse forenzen opvangen en een bijdrage leveren aan het ontlasten van de A28.
