Door Marco Jansen - In een volle bioscoopzaal van Kok Experience met bijna 200 genodigden presenteerde fotograaf Henk Merjenburgh maandag 9 december zijn zesde fotoboek. Kiek op Zaken is een verzameling creatieve, ludieke en sprekende foto’s van 68 bedrijven uit Harderwijk en Hierden. Tot zijn verrassing ontving hij na afloop van de presentatie van burgemeester Jeroen Joon de Harderwijker Speld.
(Foto Jan van der Kolk)
Het idee voor een zesde fotoboek kwam van gastheer Johan Kok, die met zijn familiebedrijf Kok Experience de eerste twee pagina’s van het boek vult.Vrijwel alle deelnemende ondernemers waren met hun aanhang aanwezig en één voor één werden ze door presentator Gert van Lunteren uitgelicht, waarbij Merjenburgh en Johan Kok met aanvullende toelichting kwamen.
Op de cover staat het Burger Weeshuis. Foto’s zijn vaak humoristisch, af en toe gewaagd, maar altijd verrassend. Verzekeraar Gert van Lunteren bedankte zijn relaties en met een ‘tot ziens’ met de symboliek van een reiskoffer en aktentas. Schoonmaakbedrijf Van den Brink zocht het op hoogte op de vuurtoren in het Waterfront. Een bevriende dronefotograaf, Bram van de Biezen, bood uitkomst voor een volgens Merjenburgh ‘ultieme foto’.
Verschillende generaties van familiebedrijven werden uitgelicht, zoals Catering van den Berg, de drie bedrijven van de familie Beelen en Van den Hoek Makelaardij.
Oud en nieuw
Doordat ook foto’s van eerdere edities op het filmdoek werden vertoond, was ook de ontwikkeling van de ondernemingen goed te zien. Zoals de nieuwe generatie Van Beekhuizen, de trekkers van Van Beekum Specerijen als opvolging van de slagerij.
Daarbij waren de nieuwe foto’s vaak wat subtieler dan de foto’s uit het verleden en volgens presentator Van Lunteren beter passend bij deze tijd. Al verraste uitvaartondernemer Schaftenaar in een traditionele branche met een prikkelende foto van een kist en een schep in het openbaar die volgens Merjenburgh voor de nodige verbazing van langsrijdende fietsers en automobilisten zorgde. “En dat gaf veel lol.”
Horeca
De foto van Peter van den Berg in een rookkast liet dan weer ruimte voor vrije interpretatie. Merjenburgh was één van de eerste klanten van restaurant Mamta, dat dus niet kon ontbreken, en verklapte dat Wanipa Thai ook een restaurant wil beginnen. Maarten Nieuwenhuis van ’t Huus van Guus toonde zelfspot en de foto van restaurant Da Gabriele straalde loyaliteit uit.
In de financiële dienstverlening wordt out of the box gedacht met golfende accountants en een accountantskantoor dat gaat voor financiële fitheid. Meestal maakt de fotograaf zelf de begeleidende teksten, maar voor aankoopmakelaar Sandra Geerlings werd een uitzondering gemaakt. Haar man Marcel kwam met de vondst ‘Sherlock Ho(l)mes’.
Voldaan
Merjenburgh is driekwart jaar bezig geweest met deze uitgave. Alle deelnemers kregen honderd exemplaren. “Ik heb mensen gevraagd die ik ken of anderen hebben gezegd dat ik bepaalde ondernemers eens moet vragen. Het zijn bedrijven die er al eens in hebben gestaan, maar de helft is nieuw. Ik bedenk de foto’s zelf, kom met een voorstel en soms wordt het heel wat anders. Dan ga ik in overleg. Wat het leuk maakt is het proces en de interactie met de deelnemers.”
In totaal heeft Merjenburgh twaalf fotoboeken in deze regio uitgebracht. Hij begon zijn eerste fotoboek in 1989 in zwart-wit en heeft daaraan vastgehouden, want ‘er is al zoveel in kleur’. “De foto’s krijgen zo ook een aparte uitstraling. Een voldaan gevoel is het juiste woord”, zegt Merjenburgh, die na deze ‘vrijwel zeker’ laatste editie zijn toekomst in het midden laat.
Een deel van de opbrengst is voor stichting Scholingsproject Bali, waar inmiddels 242 kinderen en jongeren door financiële ondersteuning betere onderwijsfaciliteiten krijgen. Hetty Winkoop gaf een korte presentatie over de stichting in Indonesië die sinds 2010 bestaat en gerund wordt door vrijwilligers.
Trots
Aan het eind van een presentatie van anderhalf uur bedankte Van Lunteren voor een ‘prachtig en fantastisch werkstuk’ en verscheen burgemeester Jeroen Joon als speciale gast in de zaal. Voor hem kon de overgang van een ‘wolvenbijeenkomst’ in de raadszaal naar een volle bioscoopzaal niet groter zijn. De portretfoto’s die hij als waarnemend burgemeester door Merjenburgh had laten maken was een eerste snelle kennismaking, maar nu nam hij uitgebreid de tijd om de fotograaf in het zonnetje te zetten. “Ik ben verrast door de enorme creativiteit die eraf spat. Elke foto is een concept op zich. De foto’s vertellen een eigen verhaal over mens en organisatie en geven een prachtig inkijkje in de historie van ondernemend Harderwijk. Ondernemers zijn trots om in je boek te staan en hebben je nog een keer gevraagd een boek uit te brengen. Een prachtig naslagwerk en geliefd relatiegeschenk.”
(Foto Jan van der Kolk)
Inspirerend
De burgemeester noemde Merjenburgh een ‘begrip’ in Harderwijk vanwege zijn vakmanschap en 42 jaar lange ervaring als fotograaf, maar ook gewaardeerd vanwege zijn belangeloze fotografie voor de samenleving. Zo fotografeert hij al 17 jaar activiteiten van Harderwijk op IJs, wat vooral in de opstartfase van grote publicitaire waarde was. Ook de Haringparty Harderwijk kon 17 jaar op hem rekenen en hij was 20 jaar huisfotograaf van de Bokkingrace en Visserijdagen. Het jubileumjaar van het Christelijk College Nassau Veluwe is door Merjenburgh vastgelegd. “Mensen zoals jij geven kleur en betekenis aan onze samenleving. Door je inspirerende houding krijg je de Harderwijker Speld. Super verdiend en zeer gegund.”
“Ik ben overrompeld, dit had ik nooit verwacht”, zei Merjenburgh (73), die het bijbehorende certificaat thuis of in zijn studio gaat ophangen. De fotograaf overhandigde op zijn beurt de burgemeester het eerste boek. Daarmee was het officiële gedeelte ten einde en werd de avond afgesloten met een gezellige borrel.
(Foto Jan van der Kolk)