Op de website van Harderwijkse- en Ermelose Zaken kunnen sinds kort ook familieberichten worden geplaatst. Denk aan rouwadvertenties, in memoriam of dankbetuigingen, maar ook geboortekaartjes of jubilea.
Als online medium heb je niet te maken met een sluitingsdatum- of tijd voor het aanleveren van de advertentie. “Wij kunnen op elk moment van de dag plaatsen”, aldus Beelen.Dit in samenwerking met Hellenique, een reclame- en adviesbureau uit Putten. “Zij verzorgen onder meer familieberichten voor heel Nederland en wij staan nu ook als titel in hun media-aanbod”, aldus Gerdien Beelen van Harderwijkse- en Ermelose Zaken.
Voor Rasmus de Gruil van Hellenique reden te meer om de samenwerking aan te gaan. “Harderwijkse- en Ermelose Zaken is eigenlijk de enige in ons aanbod die uitsluitend online publiceert. Kranten en huis-aan-huis bladen worden nog steeds gelezen, maar mensen die elke dag werken, hebben vaak alleen in het weekend de tijd om de krant eens goed te lezen. Daardoor mis je soms een advertentie van overlijden, terwijl je die persoon goed genoeg kende om naar de condoleance of uitvaart te gaan. Dat tijdsaspect ondervang je door ook online te plaatsen.”
Voor Hellenique zijn het vooral de ruim vierhonderd uitvaartondernemers die bij hen een advertentie op laten maken. Op de websites van Harderwijkse- en Ermelose Zaken kunnen families binnenkort ook heel gemakkelijk zelf een advertentie plaatsen. “Wij hebben daarvoor de software aangeleverd. De familie hoeft alleen tekst en eventueel een foto aan te leveren via de website. Wij maken dan de advertentie voor hen op en sturen die ter goedkeuring terug naar de familie. Als zij akkoord zijn, kan de advertentie online”, aldus De Gruil.
Een trend die hij de afgelopen jaren heeft waargenomen, is dat er steeds meer advertenties met foto worden geplaatst. “Onze ervaring is dat een bericht daar ook veel mooier en persoonlijker door wordt, zowel bij rouwadvertenties als een in memoriam of dankbetuiging. Wij hebben de kennis en expertise in huis om bijna elke foto geschikt te maken voor een advertentie, ook als die van mindere kwaliteit is.” Hij zegt dat omdat hij merkt dat veel families het lastig vinden om een geschikte foto te vinden. “Terwijl uit de positieve reacties van nabestaanden blijkt dat een mooie, persoonlijke rouwadvertentie ook bijdraagt aan de rouwverwerking.”