Staatsecretaris Wiebes van Financiën heeft vooruitlopend op de mondelinge bespreking met de Tweede Kamer van de autobrief II alvast gereageerd op een groot aantal schriftelijk gestelde vragen.
Voor volledige elektrische auto’s wordt de stimulering doorgetrokken naar 2020, waarbij de lage bijtelling beperkt wordt tot een catalogusprijs van 50.000 euro. Dat geldt niet voor waterstofauto’s. De beperking voor waterstofauto’s zou volgens Wiebes onredelijk uitpakken omdat deze auto’s niet vanwege luxe en prestaties maar eerder vanwege de toegepaste techniek duurder zijn in aanschaf.Voor de praktijk is vooral de vraag naar de overgangsregeling van de bijtelling belangrijk. Wiebes stelt dat het uitgangspunt van Autobrief II is dat de automobilist die onder het huidige regime gekozen heeft voor een auto met verlaagde bijtelling, daar ook na 2016 van blijft profiteren: Niemand wordt gedurende de 60-maandsperiode geconfronteerd met een veranderd bijtellingstarief. Wiebes schrijft verder: “Uiteraard geldt hetzelfde voor die automobilist die bewust heeft gekozen voor een auto zonder CO2-korting. Ook voor deze automobilist wordt geen wijziging gebracht in de hoogte van de bijtelling”. De nieuwe tabel van de bijtelling gaat dan ook alleen gelden voor nieuwe auto’s vanaf 2017: “Zo blijft voor auto’s die voor het eerst in 2015 onder de bijtelling vallen, het regime 2015 gelden”.
Naar verwachting zal hier in de Kamerbehandeling nog wel nader over gesproken worden: Als het privégebruik van de ene auto 25% bijtelling oplevert van de andere auto 22%, terwijl dat onderscheid niet is gebaseerd op verschil in CO2-uitstoot, levert dat dan geen verboden ongelijke behandeling op?
Het kabinet kiest er nog niet voor om de BPM volledig af te schaffen. Wel wordt de BPM geleidelijk aan verlaagd met zo’n 12%. Omdat de budgettaire ruimte daarvoor de eerste jaren nog beperkt is (de MRB wordt per 2017 ook met 2% verlaagd), lopen de percentages waarmee de BPM-tarieven in de jaren 2017 tot 2020 worden verlaagd, jaarlijks op tot in 2020 de 12% (ten opzichte van 2016) is bereikt. Die BPM-verlaging geldt overigens alleen voor personenauto’s en niet voor motorfietsen.
De Tweede Kamer praat op 3 september verder over de Autobrief II.