De Patiëntenraad van ziekenhuis St Jansdal geeft een positief oordeel over de privacy voor patiënten.
‘Vooral bij intake- en slecht-nieuwsgesprekken is privacy voor de patiënt van het allergrootste belang,’ vertelt Monique Moen, lid van de Patiëntenraad. ‘Het is goed om te zien dat dit bewustzijn bij alle medewerkers van St Jansdal volop aanwezig is’.Kleine verbeteringen zijn mogelijk maar in het algemeen is er reden tot tevredenheid. Op het onderwerp privacy scoort het ziekenhuis ook bij externe onderzoeken hoog.
De Patiëntenraad heeft de privacy-afspraken en –maatregelen geïnventariseerd. Vastgesteld is dat er mede op advies van de Patiëntenraad veel gebeurd is. Niet alleen de spreekkamer van de medisch specialist, maar ook aparte ruimten op verpleegafdelingen en het stiltecentrum voorzien in de behoefte aan privacy.
Een bijzonder punt van aandacht is de privacy aan de balie van de poliklinieken. Wie daar in de wachtruimte zit moet niet kunnen meeluisteren met wat er aan de balie en door medewerkers daarachter aan de telefoon wordt besproken. De Patiëntenraad heeft geadviseerd om glazen schermen te plaatsen tussen de wachtruimte en de ruimte vóór de balie om dit probleem op te lossen.
‘Inmiddels staan die schermen bij verschillende poliklinieken’, zegt Henk Leeuwis, voorzitter van de Patiëntenraad. ‘We dringen erop aan om die maatregel bij alle poliklinieken te treffen’. Leeuwis realiseert zich dat hiervoor bouwkundige aanpassingen nodig zijn bij poliklinieken met kleine wachtruimtes. ‘We vertrouwen erop dat dit toch gebeurt, zodra het mogelijk is.’