Door Harry Schipper – Vanaf Aaltjesdag, om precies te zijn sinds deze zaterdagmorgen, rijdt er weer een toeristentreintje in Harderwijk.
Ditmaal geen namaak-stoomtrein in felle Bassie-en-Adriaan-kleuren, maar een albino ‘people mass mover’, zoals die ook ingezet worden in het Amerikaanse Disney World en waarmee wel meer dan tachtig toeristen tegelijk mee kunnen
De drie witte wagonnetjes, waarvan de voorste meteen als trekker fungeert, rijden vanaf Aaltjesdag het hele zomerseizoen dagelijks heen en weer tussen Zonnepark Harderwijk, het overloop-parkeerterrein P8 aan de overzijde van de N302 en P2, het parkeerterrein dat het dichtst ligt bij de Vissershaven.
De toeristentreinen zijn een initiatief van de boulevardondernemers Gert Reijerse van restaurant De Admiraal, John Kok van visrestaurant Johannes en Robert van der Berg van het bijna geopende restaurant Cosy Harbour, de opvolger van voormalig steakhouse Bonanza naast de Vischpoort.
Voor de coronacrisis reden er ook toeristentreintjes tussen het overloopparkeerterrein P8, via P2 naar een halteplaats tegenover de Vischpoort. “Zover komt het treintje nu niet. We rijden nu niet meer over de boulevard, want daar is het vaak te druk. Dat laatste stukje over de boulevard kunnen de mensen best zelf lopen”, vindt Gert Reijerse. “En in het hoogseizoen komt er nog een trein bij. Dat exemplaar staat nu nog in Zwitserland”.
De drie restaurateurs hopen dat de inzet van de toeristentreinen voorkomt dat ’s morgens de eerste vroege bezoekers van het Dolfinarium hun auto parkeren op de boulevard en daarmee de schaarse parkeerplekken vlakbij hun restaurants de hele dag bezet houden “De mensen die naar de binnenstad komen en een terrasje pakken, komen meestal wat later, maar dan stond alles hier al vol”, legt Reijerse uit.
De nieuwe trein is ondanks het gemis aan kleur een opvallende verschijning. De Harderwijkse horecaondernemers hebben ze gehuurd van een Belgisch bedrijf. “Ze worden over de hele wereld verkocht. Je ziet ze vooral op grote pretparken zoals Disney World. En ze worden vaak ingezet voor gasten van cruiseschepen. Ze worden ‘people mass movers’ genoemd, want je kunt er zó tachtig man mee verplaatsen.”
Net als bij de pilot enkele jaren geleden, is het toeristenvervoer ook nu weer gratis. Dat kan door een gemeentelijke subsidie van honderdduizend euro, zo laat Reijerse - met enige tegenzin - weten. “Er vallen altijd mensen over dat bedrag, maar wij doen daar wel alles voor hoor. De diesel - elektrisch is nu nog onbetaalbaar - de chauffeurs, het onderhoud; we houden er zelf echt geen cent aan over. We werken met een volledig open boekhouding.”
De bedoeling is dat de toeristentreinen dagelijks gaan rijden vanaf het moment dat de eerste toeristen hun auto’s op het Zonnepark aan de N302 parkeren, meestal zo ’s morgens rond tien uur. Tussen de middag rijden de treinen even niet, waarna de dienstregeling wordt hervat wanneer het Dolfinarium ’s middags begint leeg te stromen en de mensen huiswaarts keren.