Heel motiverend om voor een echte klant te werken. De mensen achter het Oogstfeest in Ermelo kunnen de boer op met een nieuwe huisstijl en een nieuwe website.
De afgelopen maanden werkten dertien studenten van Landstede aan een nieuwe huisstijl en een nieuwe website voor het Oogstfeest, dat dit jaar plaatsvindt op zaterdag 20 augustus. Het ging om negen studenten van de opleiding Applicatieontwikkeling en vier studenten van de opleiding Vormgeving & Entertainment (V&E). “Een mooie kans!”, vindt student Applicatieontwikkeling Cas Satter. “Het is enorm motiverend om te werken aan een echt project, voor een echte klant en in samenwerking met een echt bureau. En dat al gelijk in het eerste jaar van onze opleiding. Heel leerzaam!”Dit is het resultaat van een samenwerking tussen opleidingscentrum Landstede in Harderwijk en het online communicatiebureau OrangeTalent in Ermelo.
Docent Applicatieontwikkeling Niels Rook: “Onze studenten krijgen les rondom projecten. We kijken wat een student aankan en passen daar het project op aan. Daarbij leggen we de lat altijd net een stukje hoger. Zo ontstaat vraaggestuurd onderwijs, waarbij we de student maatwerk bieden. We kijken naar talenten en naar wat de individuele student wil leren. Zo komen ze verder dan ze zelf hadden verwacht.”Vraaggestuurd onderwijs
Twee jaar geleden zette Landstede een stageleerbedrijf op. Het doel: samen met bedrijven in de regio projecten tot stand brengen. “Zo halen we de actualiteit van het vak naar binnen en leren onze studenten werken in de professionele omgeving van werkgevers en opdrachtgevers. Via een stagebezoek kwam onze opleiding in contact met OrangeTalent. Onze ideeën sloten zo mooi op elkaar aan, dat we besloten een samenwerking op te zetten.”
Om in aanmerking te komen voor dit project, moesten de studenten solliciteren. Elke donderdag ging er een groep naar OrangeTalent. Daar spraken ze de voortgang van het project door en verdeelden ze de opdrachten, die ze op school uitvoerden. Jason, vierdejaars student Vormgeving & Entertainment: “Dit was voor mij een mooie uitdaging, want ik had weinig ervaring met websites. In gesprek met de klant werd duidelijk wat zij graag wilden. Vervolgens gingen we met vier studenten aan de slag. De klant wilde graag dat de korenschoof een plek op de website zou krijgen. We hebben nog diverse andere speelse elementen toegevoegd, zoals graslandschap, een trekker en hooibalen. Zodat de website er niet alleen goed uitziet, maar het ook duidelijk is waar het Oogstfeest om draait.”“Mooie ervaring”
Ook OrangeTalent is enthousiast. Projectmanager Mendy Pluim: “We stellen onze medewerkers voorop en vinden hun persoonlijke ontwikkeling heel belangrijk. Datzelfde geldt voor de studenten van Landstede. Het is heel mooi om jonge mensen te begeleiden die écht vooruit willen. Gaaf om te zien dat ze zo gemotiveerd zijn! Ze leren elke dag. Om goede kansen te krijgen op de arbeidsmarkt hebben ze naast theoretische kennis ook praktijkervaring nodig. Daarbij helpen we graag, helemaal als de studenten daar zelf voor openstaan. Overigens bevalt het van alle kanten zo goed, dat we de samenwerking met Landstede volgend schooljaar voortzetten.”Voorzetting