Treinvervoer voor toeristen van P8 Zonneweide naar stad en Dolfinarium

Door Harry Schipper – Geen kabelbaan, geen bussen en – voorlopig ook – geen boten, maar elektrische wegtreintjes gaan in de drukke zomermaanden toeristen vervoeren tussen het parkeer-overloopterrein P8 (Zonneweide) en de binnenstad en het Dolfinarium.

Het Harderwijkse college van B en W heeft bovendien besloten om dat toeristische treinvervoer te laten verlopen via de route P8, Vuurtorenweg, Jan Krulkade, Watersportboulevard eindigend bij de Kiekmuur  aan het begin van de Strandboulevard

De keus van B en W om te kiezen voor elektrisch aangedreven treintjes via de openbare weg en ook de halteplaatsen lijkt verdacht veel op de huidige situatie die de meeste Harderwijkers al kennen. De treintjes zorgen ervoor dat toeristen niet het hele stuk van zo’n 1,3 kilometer, hoeven te lopen, wat al gauw zo’n achttien minuten duurt. Zonder jonge kindertjes dan. Toch is die keus afgewogen en pas na totstandkoming van twee onderzoeksrapporten van deskundigen van het gerenommeerde adviesbureau Goudappel. En natuurlijk nadat ook de ondernemers aan de boulevard en de bewoners van het Waterfront er hun zegje over mochten doen tijdens bewonersavonden. De Goudappel-deskundigen hebben rekening gehouden met een scala aan uiteenlopende factoren, zoals de realisering van de grote parkeergarage aan de Watersportboulevard die nu iedereen kent als het fiets- en voetpad tussen het Waterfront en de binnenstad.

En ze hebben veel meer onderzocht. Zoals het aloude idee van een kabelbaan tussen de grote parkeerplaats Zonneweide en het terrein vlak voor de ingang van het Dolfinarium. Maar eigenlijk was van meet af aan al duidelijk dat zo’n kabelbaan ‘m niet ging worden. Niet alleen vanwege de fikse investeringen en de relatief hoge kosten van onderhoud, maar vooral ook omdat vooral de inwoners van het Waterfront helemaal niet zitten te wachten op koekeloerende en kakelende mensenmassa’s die over hun huizen en achtertuinen heen en weer gaan.

Deel-bakfietsen dan. Best een goed idee, al zal daarvoor maar een selecte groep toeristen opteren. En pendelbussen, al dan niet OV-bussen dan wel van een private onderneming, vielen af omdat ze teveel verkeersdrukte teweeg brachten op de toch al overvolle Burgemeester de Meesterstraat en de Havendam. Dwars door het Waterfront was sowieso geen optie.

Zelfrijdende shuttlebussen of zogeheten movers zijn ook een optie, maar aan zulke innovatieve transportmiddelen kleven nog wat haken en ogen. De verkeersveiligheid is daar maar eentje van. Deze transportmiddelen zijn bovendien nog niet beschikbaar voor de Harderwijkse markt. En niet goedkoop.

Tenslotte nog boten, net zoals dat nu al gebeurt bij het openluchtmuseum in Enkhuizen. In Harderwijk zouden boten kunnen varen tussen een afmeerplek vanaf P8 Zonneweide, via het aquaduct, langs de Vuurtoren om vlakbij het Dolfinarium aan te leggen. Of buitenom kunnen varen en dan nabij het voormalige surfcentrum aanmeren. Ook duur, zeker in aanschaf en omdat er afmeerplekken moeten worden aangelegd. En er zal op sommige plaatsen vaker moeten worden gebaggerd, om de vaarroutes op diepte te houden. “Een prachtige optie, dat zou mijn grootste wens zijn”, aldus wethouder Wilco Mazier, er fijntjes aan toevoegend dat deze wens ook staat genoemd in het collegeakkoord. “Persoonlijk zou ik een toeristische bootverbinding een hele mooie toevoeging vinden van het toeristisch aanbod dat we in Harderwijk al bieden. Maar”, zo zegt hij er meteen bij, “je zit met die vaarroute wel heel strak aan tegen Natura-2000 gebied aan, dus of het ook kan en mag is nog wel een vraag. Maar het zou wel mijn droom zijn!”

Nee, dan vooralsnog toch liever maar de elektrische wegtreintjes. Die rijden al bijna vijf jaar lang tot veler tevredenheid, al zijn vooral bewoners van de kinderrijke Watersportboulevard bepaald niet blij met al die (onveilige) drukte telkens voor hun huis langs. Op termijn gaan de treintjes in elk geval een andere route rijden, via de Vuurtorenweg, waarover ze het laatste jaar ook al geregeld reden. Tot aan de brug, want de wegen er vlak achter moeten eerst nog aangelegd. Dat is straks de kortste en meteen ook snelste route tussen P8 en de binnenstad. De keus voor de halteplekken is ook handiger dan bijvoorbeeld in het toekomstige park waar tegenover nog woningen worden gebouwd. Dat woont niet leuk daar als er telkens groepen mensen voor je huis staan te wachten. Bovendien moeten er in het park dan keerlussen en halteplaatsen worden aangelegd en blijft er minder van het toch al niet al te grote parkje over.

Er is ook nog gekeken of de treintjes niet via de voetgangerstunnel onder de provinciale weg N302 kunnen rijden. Dat kan wel, maar dan moeten er andere hellingen worden aangelegd en dat gaat ook weer aardig wat geld kosten. Ook is gekeken naar een halteplek aan de zuidkant van het tunneltje. Dat zou de verbinding met minuten verkorten, maar kent ook nadelen. Volgens Mazier is de belangrijkste het feit dat wachtende ouders met peuters die nodig moeten ze laten plassen tegen bomen en gevels. “En daar zitten de bewoners natuurlijk niet op te wachten”

Om het treintjesvervoer te bekostigen was een parkeerdagkaart op P8 Zonneweide tijdelijk al met een euro verhoogd. Vorig jaar werden er zo’n vijftigduizend dagkaarten verkocht, maar da’s te weinig om te treintjes voor te laren rijden. Die worden namelijk geschat op zo’n anderhalve ton per jaar. Dat geld willen B en W tot eind 2026 halen uit het parkeerspaarpotje Waterfront. In dat jaar is naar verwachting ook de Jan Krul-parkeergarage (P7) klaar om in gebruik te worden genomen. B en W stellen daarom meteen de raad voor om de tijdelijke parkeertoeslag van een euro definitief te maken. B en W willen dit jaar ook starten met een - wettelijk verplichte - Europese aanbesteding van het toeristenvervoer voor de periode na realisatie van de parkeergarage. De raad krijgt hiervoor ook nog een voorstel.