Het gaat zeker een jaar langer duren, voordat de eerste grote commerciële vliegtuigen op vliegveld Lelystad Airport kunnen landen en opstijgen.
Staatsecretaris Sharon Dijkstra heeft dit eerder deze week in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Aanvankelijk had Dijksma laten weten dat de uitbreiding van Lelystad Airport op 1 april 2018 gereed zou zijn. Vanaf dat moment zou het vliegveld – hemelsbreed zo’n twintig kilometer van Harderwijk en Hierden af – gefaseerd verder groeien.Vooral het uitwerken van veilige vertrek- en naderingsroutes op het hogere luchtruim blijkt voor luchtverkeersleiders en andere deskundigen een lastige en tijdrovende klus.
In het eerste jaar zouden er ongeveer duizend grote vliegtuigen landen en opstijgen. Dat aantal zou vijf jaar verder moeten zijn gegroeid naar vijfduizend. Het aantal vliegbewegingen moet daarna uitgroeien naar 25.000 in 2033 tot maximaal 45.000 in het jaar 2043. Het zou vooral gaan om vliegtuigen die van en naar vakantiebestemmingen vliegen. De nationale vlieghaven Schiphol kan dat drukke vakantievliegverkeer op termijn niet meer aan. Het bedrijfsleven - en dan vooral de toeristische sector - ziet in de uitbreiding van Lelystad Airport kansen liggen.
Om die reden is het extra lastig om de vliegroutes zó uit te dokteren dat zo min mogelijk mensen er last van hebben. Wat de gevolgen zijn van het uitstel, weet de staatsecretaris nu nog niet. Ze zoekt het uit en wil haar bevindingen na de Kerst aan de Kamerleden meedelen, beloofde ze.
Veel Flevolanders en Veluwenaren, waaronder ook inwoners van Harderwijk en Hierden, zijn bang dat de grote vliegtuigen veel lawaai maken als ze overvliegen.