Hij zit naar eigen zeggen aan ‘een van de meest onderschatte straatjes van de binnenstad, de Academiestraat’. Al ruim elf jaar. Gerrit Keus, eigenaar van Germano Menswear, bestaat dit jaar vijfentwintig jaar.
De eerste veertien jaar had hij zijn winkel aan de Markt. “Dat klinkt als een betere plek, midden in het centrum, maar verhuizen naar de Academiestraat was destijds een hele bewuste keuze.”
Niet alleen is het pand een stuk groter, “de aandacht in dit straatje is veel gerichter. Wij hebben eenentwintig meter aan etalage en die benutten we.” Met een duidelijk beeld van wat ze zoal hebben. “En belevingswerelden van elk merk dat we verkopen. Dat werkt.”
Germano heeft aanloop vanaf de Hortus, vanaf het Kloosterplein en de Vitringasingel en al die aanloop kan zich in de straat maar op een ding focussen. De winkel. Keus vergelijkt: “In een winkelstraat heeft de bezoeker een beetje aandacht voor alles. Hier is tachtig tot negentig procent van de aandacht voor mij. De enige andere trekker is de fietsenstalling. Daar gaat het winkelend publiek niet naar toe.”
Mijn collega-vertegenwoordigers waren vaak de dertig al gepasseerd. Ik heb dat een jaar of vier gedaan, maar wist dat ik, zodra ik de kans kreeg, een eigen zaak wilde openen.” Die mogelijkheid kwam, in Harderwijk. “Er kwam een pand vrij en ik dook er in. Ik was vijfentwintig.”Keus werkt al sinds zijn achttiende in de mode. “Ik begon bij Broekhuis in Barneveld, als verkoper. Ik was eenentwintig toen ik vertegenwoordiger werd in de accessoires.
De winkel van toen is niet te vergelijken met de winkel van nu. “Veel klassieker. Pakje, colbertje, dasje. We hadden drie jeansmodellen te koop. Nu hebben we er achtenzestig.” Ook Keus zelf is zich anders gaan kleden. “Onze hele generatie eigenlijk. We zijn ons niet op een nieuwe doelgroep gaan richten, maar zijn met de mode meegegroeid.” En de pakken van toen? “Die verkoop ik nu, grappig genoeg, aan de jongere generatie. Alleen de terlenka broeken zijn helemaal uit het modebeeld verdwenen.”
Gerrit Keus - eigenaar